نام کتاب : کلیات فقه اسلامی نویسنده : علی نوری، علیرضا جلد : 1 صفحه : 25
وجود
ندارد جز اينكه دانشمندان اهل سنّت فقط سنت پيامبر 6 را
معتبر مىدانند؛ اما فقهاى شيعه به موجب رواياتى نظير ثقلين، [1] سفينه، [2] منزلت
[3] و ... سنت اهل بيت او را نيز معتبر مىدانند. از ديدگاه شيعه آنان، دانش دين و
شريعت را از پيامبر 6 به ارث بردهاند و گفتارشان درباره
احكام دين ناشى از اجتهاد و استنباط شخصىشان [4] نيست.
الف-
سنت گفتارى كه منظور از آن، سخنان پيامبر 6 و ائمه : پيرامون احكام و معارف دين است.
ب- سنت
رفتارى كه عبارت از عمل و كردار معصوم 7 است و براى ديگران حجيت دارد.
در اين
زمينه به دو نكته بايد توجه داشت:
1- گستره
سنّت: پيامبر 6 و ائمه : وظايف و اعمالى ويژه
دارند كه ديگران در آنها شريك نيستند؛ همانند وجوب نماز شب و مشروعيت ازدواج با
بيش از چهار زن دائمى كه از مختصات پيامبر 6 است. و نيز
پيامبر و امام به اعتبار منصب ولايت عامه اعمالى انجام داده و اقداماتى كردهاند
كه نمىتوان گفت ديگران هم به آن اعمال مكلفند. اما در غير اين موارد، رفتار و
كردار معصوم حجت است و از منابع فقه محسوب مىشود، چرا كه آنان نيز به موجب اينكه
بشرند، موظف به تمامى تكاليف دين مىباشند.
2- حدّ
دلالت سنّت: هرگاه صدور عملى از معصوم براى كسى محرز شود، كمترين دلالتش آن است
كه آن عمل جايز بوده و منع شرعى ندارد؛ چنان كه ترك عملى از سوى معصوم اثبات
مىكند كه آن عمل واجب نيست؛ اما اگر قرائن و شواهدى نيز در ميان باشد، فعل يا ترك
معصوم دلالت بيشترى خواهد داشت و وجوب، استحباب، حرمت و
[2] - ر. ك. المستدرك على الصحيحين فى الحديث، حاكم
نيشابورى، ص 121
[3] - ر. ك.
الصواعق المحرقه، احمد بن حجر هيثمى مكى، ص 121
[4] - ر. ك.
به حديث جابر از امام باقر 7 در بصائرالدرجات، ابوجعفر محمد بن حسن قمى،
ص 299
[5] - گفتنى
است كه سنت را نبايد با خبر و حديث اشتباه كرد؛ زيرا حديث در صورتى كه قابل اعتماد
باشد، حاكى وكاشف از سنت است نه خود آن؛ بنابراين كاربرد سنت در مورد روايت و حديث
مجاز است
نام کتاب : کلیات فقه اسلامی نویسنده : علی نوری، علیرضا جلد : 1 صفحه : 25