ج- سنت
تقريرى يا امضاى معصوم 7: اگر عملى در حضور معصوم انجام شود و او در برابر
انجام آن سكوت نمايد و آن را رد نكند، مىتوان دريافت كه آن عمل از نظر معصوم مجاز
بوده و منع شرعى ندارد. به عبارت ديگر مورد تأييد آن حضرت است.
البته
حجّت بودن تقرير معصوم منوط به دو شرط اساسى است:
1- معصوم
7 به طور كامل در جريان عمل قرار گرفته باشد و عمل در حضور ايشان انجام
پذيرد.
2- آن
معصوم در حال تقيه نبوده و اظهار مخالفت براى ايشان ممكن باشد.
حجيّت
تقرير معصوم به دو دليل است:
الف- امر
به معروف و نهى از منكر و ارشاد جاهل با توجه به مسؤوليتى كه پيامبر و امام نسبت
به هدايت مردم دارند، از مهمترين وظايف آنان است.
ب-
پيامبر و امام، معصومند و ترك وظيفه از سوى آنان محال است. [2]
راههاى
دستيابى به سنّت: دستيابى به سنت معصوم از دو راه امكانپذير است:
الف- شخص
حكم شرعى را از پيامبر يا امام بشنود، يا خود شاهد عمل و تقرير معصوم باشد. بديهى
است اين راه مخصوص افرادى است كه در زمان معصومان : مىزيستند و امكان
دسترسى به آن بزرگواران برايشان فراهم بوده است.
ب- از
طريق روايت و نقل ديگران كه طريق خبرى يا روايى ناميده مىشود. [3]
3- اجماع
منبع
ديگر فقه اجماع است. اجماع در لغت به معناى اتفاق و در اصطلاح اتفاق فقها بر يك
حكم شرعى است. [4]