نام کتاب : کلیات فقه اسلامی نویسنده : علی نوری، علیرضا جلد : 1 صفحه : 29
مكلفين
است؛ يعنى حكمى است كه فعل يا ترك عملى را از آنان مىخواهد يا در انجام فعل يا
ترك آن آزادشان مىگذارد. اين احكام عبارتند از: حرمت، وجوب، كراهت، استحباب و
اباحه، اما موضوع حكم وضعى، خود مكلفين يا اعيان خارجى است، هر چند غير مستقيم به
افعال مكلفين نيز مربوط است كه به چند نمونه اشاره مىشود:
الف-
زوجيت؛ كه موضوعش، زوجين است و منشأ پيدايش احكام تكليفى بسيارى در رابطه با آن دو
مىباشد؛ همانند وجوب نفقه بر مرد و لزوم تمكين بر زن.
ب-
ملكيت؛ كه موضوع آن مال است و مستلزم جواز تصرف مالك و حرمت تصرف ديگران در آن مال
مىباشد. [1]
ج- صحت و
فساد؛ كه موضوع آنها عبادات و معاملات- اعم از عقد و ايقاع- است.
بنابراين،
نمازى كه خوانده مىشود، اگر مطابق با خواست شريعت باشد، صحيح وگرنه فاسد و مستلزم
وجوب اعاده در وقت و يا قضا در خارج وقت است.
همچنين
اگر خريد و فروشى با مقررات شرعى منطبق باشد، صحيح وگرنه فاسد بوده و بر خلاف
معامله صحيح كه مستلزم جواز تصرف در ثمن و مثمن است، حق تصرف در ثمن و مثمن را
نمىآورد.
2- واجب
عينى و كفايى: واجب عينى عملى است كه بر همه افراد واجب است و با انجام آن از سوى
برخى افراد، از ديگران ساقط نمىشود، همانند نماز و روزه؛ ولى واجب كفايى عملى است
كه بر عموم افراد واجب است و با انجام آن توسط برخى از عهده ديگران ساقط مىشود؛
مانند تجهيز ميّت و ضروريات اجتماعى از قبيل پزشكى، قضاوت، و ... پس به عنوان مثال
بر همه افراد صلاحيتدار واجب كفايى است كه تا حد تأمين نياز جامعه اسلامى پزشك
شوند.
3- واجب
تعيينى و تخييرى: اگر شخص به انجام كار مشخص و معيّنى مكلّف باشد واجب تعيينى است،
همانند روزه ماه رمضان و نمازهاى يوميه و اگر وظيفهاش انجام يكى از چند چيز است،
واجب تخييرى ناميده مىشود. به عنوان مثال، اگر كسى به عمد
[1] - ر. ك.
دروس فى علم الاصول، الحلقة الاولى، سيد محمد باقر صدر، ص
66-67
نام کتاب : کلیات فقه اسلامی نویسنده : علی نوری، علیرضا جلد : 1 صفحه : 29