نام کتاب : کلیات فقه اسلامی نویسنده : علی نوری، علیرضا جلد : 1 صفحه : 41
نقطه
مشترك روش فقهى ابن عقيل و ابن جنيد، استفاده از شيوه استدلال عقلى است كه به نوعى
ادامه فقه تحليلى و تعقلى دوره حضور ائمه : بود. روشى كه موجب شد فقه
شيعه به صورت مجموعهاى مستقل از روايات، با تفريع فروع و اعمال نظر تدوين گردد.
در منابع فقهى از اين دو شخصيت علمى با عنوان «قديمتَين» ياد مىشود. [1]
5- محمد
بن يعقوب كلينى (م 318 ه)، ايشان از چهرههاى علمى دوران غيبت صغرا است و از
محدثان شمرده مىشود نه از فقها. كلينى نواب اربعه را درك نموده و از كسانى است كه
براى فراگيرى و جمعآورى احاديث مسافرت مىكرده است. وى احاديث كتاب «كافى» را در
طول بيست سال جمعآورى نموده و آن را در دو بخش اصول و فروع تنظيم كرده است كلينى
از ميان دهها هزار روايت، 16199 حديث را گزينش و در «كافى» گرد آورده است. [2]
6-
ابوعبداللَّه محمد بن محمد بن نعمان معروف به شيخ مفيد (م 413 ه)، ديگر انديشمندى
است كه تداومبخش شيوه تدوين فقه اجتهادى، به گونه علمى و فنى در اين دوره شد. او
گرچه همه انظار فقهى و اصولى استادش ابنجنيد را نپذيرفت اما در اصل شيوه و سبك
فقهى از او پيروى كرد. او از متكلمان برجسته روزگار خود نيز بود. «المقنعه فى
الفقه» كتاب معروف وى در فقه [3] است. [4]
7-
ابوجعفر محمد بن حسن طوسى (م 460 ه) كه از شاگردان شيخ مفيد و داراى دو سبك فقهى
است. ايشان كتاب «النهايه» را كه رساله فتوايىاش مىباشد، به سبك سنّتى نوشته و
روايات را با حذف سند به عنوان فتوا ذكر كرده است؛ [5] ولى در دو كتاب «تهذيب
الاحكام» و «الاستبصار» يك مرحله فراتر رفته و بين اخبارى كه در نگاه اولى متعارض
جلوه مىكنند، جمع كرده و راه استنباط حكم از روايات متعارض را آموزش داده [6]
است.
[1] - ر. ك.
مقدمهاى به فقه شيعه، حسين مدرسى طباطبايى، ترجمه محمد آصف فكرت، ص
40، قدس رضوى
[2] - ر. ك. فهرست شيخ طوسى، ص
135-136؛ خدمات متقابل اسلام و ايران، ص
471-472
[4] - گفته
مىشود امام زمان (عج) نامهاى به شيخ مفيد نوشت و در آن با عنوان برادر و دوست
رشيد از او ياد كرد. ر. ك. الاحتجاج، احمد بن على طبرسى، ج 2، ص
322-324