نام کتاب : کلیات فقه اسلامی نویسنده : علی نوری، علیرضا جلد : 1 صفحه : 87
آنان راز
مىگويد و از راه عقلهايشان با آنان تكلم مىكند. [1]
2- قصد
قربت: ويژگى ديگرى كه مشترك ميان عبادات است، مسأله قصد تقرب به خداوند است. اين
امر باعث مىشود كه انسان از درون با خدا مرتبط شود؛ چرا كه اشتغال اعضا و جوارح
انسان به اداى اذكار و افعال عبادى در رسيدن به كمال كافى نيست و نياز به آبيارى
آن با آب زلال اخلاص و قرب الهى دارد.
3-
جنبههاى اجتماعى عبادات؛ عبادات اسلامى علاوه بر ايجاد پيوند روحى و معنوى بين انسان
و خداوند، نقش مهمى در برقرارى و تحكيم روابط اجتماعى دارد.
جهاد يك
عبادت جمعى است كه مجاهدان به انجام وظيفه مىپردازند و صميمانه از جان يكديگر
حفاظت و دفاع مىكنند؛ نماز هر چند به صورت فرادى نيز برگزار مىشود، اما برگزارى
آن به صورت جماعت، پيوند اتحاد و برادرى را ميان نمازگزاران تحكيم مىبخشد، همچنين
حج عبادتى جمعى است كه در مكان و زمان واحد و مشخص ادا مىگردد و مسلمانان از
دورترين نقاط جهان گرد هم آمده، ضمن انجام مناسك خود مىتوانند از مشكلات همديگر
مطلع شوند و براى آنها چاره انديشى كنند و روزه نيز كه يك عبادت فردى است، با عيد
فطر پايان مىيابد و روزه داران پيروزى خود بر شهوات نفسانى را به شكل جمعى با
انجام نماز عيد، جشن مىگيرند.
بقيه
عبادات نيز بدين گونه است و در تشريع غالب آنها جنبههاى اجتماعى مورد توجه قرار
گرفته است.
درجات عبادات
عبادت از
ديد پرستشگران حق يكسان نيست، برخى آن را نوعى معامله و مبادله كار و مزد
مىدانند؛ همان گونه كه كارگر نيروى كار خود را براى كارفرما صرف مىكند و مزد
مىگيرد، عابد نيز با عبادتش زحمتى كشيده و خواستار مزد خود در جهان ديگر مىباشد.