نام کتاب : کلیات فقه اسلامی نویسنده : علی نوری، علیرضا جلد : 1 صفحه : 90
1-
غسلهاى زمانى يعنى غسلهايى كه در اوقات خاصى مستحباند؛ مانند غسل جمعه و غسل
بعضى شبهاى ماه رمضان.
2-
غسلهاى مكانى كه براى ورود در مكانهاى خاصى استحباب دارند؛ مثل غسل ورود به
مسجدالحرام، كعبه و يا حرم نبوى 6.
3-
غسلهاى فعلى كه خود بر دو نوع است: اول، غسلهايى كه براى انجام كارى در آينده،
مستحباند؛ مانند غسل احرام و غسل زيارت. دوم غسلهايى كه به خاطر انجام كارى در
گذشته استحباب دارند؛ همانند غسل بعد از كشتن قورباغه و غسل براى كسى كه عمداً جهت
ديدن فرد به دار آويخته شده رفته است. [1]
غسلها
را نيز به دو نوع ترتيبى و ارتماسى مىتوان انجام داد.
ج- تيمم؛
و در آن چهار چيز واجب است: نيت، زدن كف دو دست بر چيزى كه تيمم به آن صحيح است،
كشيدن كف هر دو دست بر تمام پيشانى و دو طرف آن و ابروها و بالاى بينى، كشيدن كف
دست چپ به تمام پشت دست راست و بعد از آن كشيدن كف دست راست به تمام پشت دست چپ.
تيمم بر
خاك، ريگ، كلوخ و سنگ صحيح است و در هفت مورد به جاى وضو و غسل انجام مىگيرد. [2]
مشروط
بودن نماز به طهارت از حدث و خبث، به اين جهت است كه انسان نمازگزار براى ايستادن
در پيشگاه خداوند، مىبايست ظاهر و باطن خود را از آلودگىها تطهير كند.
تداوم و
استمرار اين حالت، سبب پيدايش ملكه بدبينى به گناه در روح انسان مىشود.
فضل بن
شاذان از حضرت رضا 7 نقل مىكند كه فرمود:
براى اين
ابتدا به وضو فرمان داده شده كه وقتى بنده براى مناجات با خدا، در پيشگاه وى
مىايستد، پاكيزه بوده و فرمان او را اطاعت كرده باشد و از كثافات و نجاسات دور
باشد. علاوه بر اين كه وضو، كسالت و چرت را از بين مىبرد و قلب را براى ايستادن
در پيشگاه الهى پاكيزه مىگرداند ... [3]