نام کتاب : کلیات فقه اسلامی نویسنده : علی نوری، علیرضا جلد : 1 صفحه : 93
تمام
جوانب زندگى داشته باشد و در مسجد، بازار، خانه و در هر كوى و برزن، نماز شعار
مسلمانان بوده و افراد ضمن پرداختن به امور زندگى و مادى، به سپاسگزارى و عبادت
خداوند قيام كنند. در چنين جامعهاى، معنويت و ماديت در آغوش هم رشد كرده و اثرى
از احساس بىهويتى، سردرگمى و بيمارىهاى روانى رايج در كشورهاى غربى، در بين
نخواهد بود.
فقه
عبادى به عنوان بخشى از مجموعه فقه، براى پاسخگويى به اين گونه نيازهاى بشريت و
درمان بيمارهاى روحى وى، تشريع شده است.
نماز كامل
هر نمازى
علاوه بر اجزاء و شرايط فقهى، بايد با حضور قلب ادا شود؛ زيرا حضور قلب موجب تقرب
و شرط قبولى [1] نماز است. نمازگزار غافل همانند شاگردى است كه تنها حضور فيزيكى
در كلاس دارد و از نظر روحى غايب محسوب مىشود. بديهى است هر گونه استفاده فكرى و
معنوى شاگرد از كلاس، به توجه و حضور روحى وى بستگى دارد. پس نماز بىتوجه، ابتر و
ناقص است.
پيوند نماز با رعايت حقوق اجتماعى
يكى از
شرايط نماز، مباح بودن لباس و مكان نمازگزار است؛ مكان نمازگزار مانند زمين و فرشى
كه روى آن نماز خوانده مىشود بايد متعلق حق كسى نبوده و لباس وى نيز غصبى نباشد.
اين مسأله موجب مىشود كه نمازگزار روابط خود را با ديگران، به گونهاى تنظيم كند
كه حقوق فردى از افراد جامعه تضييع نگردد و احكام شرعى درباره آنها رعايت شود.
بنابر اين، نمازگزار از اعمالى نظير معاملات ربوى، غشّ در معامله، كم فروشى، دزدى
و غصب اموال ديگران و نپرداختن خمس و زكات اجتناب مىورزد و مراعات عدل و انصاف را
محور تلاشهاى اجتماعىاش قرار مىدهد و بدين گونه نماز، با رعايت حقوق اجتماعى
پيوند ناگسستنى دارد.
البته
همچنان كه رعايت حقوق افراد و پرهيز از امور ياد شده، مقدمه و شرط صحّت نماز است،
نماز صحيح نيز به انسان توانايى روحى مىدهد كه به رعايت حقوق ديگران