نام کتاب : کلیات فقه اسلامی نویسنده : علی نوری، علیرضا جلد : 1 صفحه : 99
خاطر
خداوند از خوردنىها و آشاميدنىها، اعمال غرائز جنسى و ... دورى جسته و فرمان وى
را برخواستههاى نفسانى ترجيح مىدهد. استمرار اين حالت در ماه رمضان موجب پيدايش
ملكه صبر و استقامت مىگردد، بهويژه اگر روزهدار علاوه بر ترك مفطر، اعضا و
جوارح خود را نيز از آلودگى به گناهان باز دارد و نفسش را به ترك معصيت عادت دهد.
چنانچه
روزه انسان را به ياد مشكلات و كمبودهاى محرومان مىاندازد تا مواسات اسلامى را در
اين ماه تمرين كند. هشام بن حكم از امام صادق 7 نقل كرده كه فرمود:
خداوند
روزه را واجب نمود تا غنى و فقير مساوى شوند، چون شخص غنى هيچ گاه احساس گرسنگى
نمىكند تا به نيازمندان ترحم نمايد، و شخص غنى و بىنياز هر وقت چيزى را اراده
كند، به آن دسترسى دارد. خداوند خواست كه بين آفريدگان مساوات برقرار شود و غنى،
گرسنگى و درد را بچشد تا بر ناتوان رقّت ورزيده و بر گرسنه ترحم نمايد. [1]
پيوند روزه با ولايت و رهبرى
در يك
جامعه توحيدى، عبادت در ارتباط با ولايت معنا و مفهوم دارد و عبادتى كه گسسته از
شناخت پيشواى حق و اطاعت وى باشد، در حوزه انديشه شيعى، پوچ و باطل محسوب مىگردد.