نام کتاب : با کاروان حسینی از مدینه تا مدینه نویسنده : شاوی، علی جلد : 1 صفحه : 143
در پرتو اين بعد راز اجازه ندادن حضرت
به فرشتگان و جنّهايى كه آمادگى خود را براى يارى وى اعلام كردند نيز قابل درك
است. آن حضرت به فرشتگانى كه آمده بودند تا براى يارى او وارد عمل شوند فرمود:
«وعدهگاه، گودال و مكانى است كه من در آن به شهادت مىرسم، و آن كربلاست ...»؛ و
به جنها فرمود: «آيا كتاب خداى را كه بر جدّم رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم
نازل شده است نخواندهايد كه مىفرمايد: (قُلْ
لَوْ كُنْتُمْ فِي بُيُوتِكُمْ لَبَرَزَ الَّذِينَ كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقَتْلُ
إِلى مَضاجِعِهِمْ [1] ...)[2]
در پرتو اين منطق- منطق شهيد پيروز- به
راز موضع امام حسين عليه السلام در برابر پيشنهادها و رايزنىهاى درست و نصايح
خيرخواهانهاى كه (با معيار پيروزى ظاهرى و به دست گرفتن حكومت) از سوى كسانى چون
محمد حنفيه، عمر بن عبدالرحمن، عبدالله بن عباس و عمرو بن لوذان ارائه مىشد نيز
مىتوان پى برد.
برادر آن حضرت، محمد حنفيه، به او گفت:
به مكّه برو، اگر آنجا را سرايى مطمئن يافتى اين همان چيزى است كه من و تو دوست
مىداريم و اگر جز اين بود به سرزمين يمن برو، چون كه مردمانش ياران جد و پدر و
برادر تواند و آنان مردمى هستند مهربان و دلسوز، سرزمينشان از همه پهناورتر و
خردشان از ديگران برتر است. اگر سرزمين يمن را جايى مطمئن يافتى كه خوب و گرنه سر
به ريگستانها و درّهها مىگذارى و از شهرى به شهرى ديگر مىروى تا ببينى كه كار
مردم به كجا مىكشد و ميان تو و ميان قوم تبهكار داورى گردد. [3]
امام عليه السلام صادقانه بودن اين
نصيحت را تأييد كردند و فرمودند: «برادرم، خداوند به تو پاداش نيك دهد، تو
خيرخواهى كردى و [راه] درست را نشان دادى ...» [4]
[1] - بگو: اگر شما در خانههاى خود هم
بوديد، كسانى كه كشته شدن براى آنها نوشته شده، [قطعاً] با پاى خود به سوى
قتلگاههاى خويش مىرفتند [آل عمران (3)، آيه 154].
[2] - اللهوف، ص 28- 30، گفتيم كه اين
يكى از ابعاد است و تنها بعد نيست. زيرا خوددارى امام عليه السلام از پذيرش
پيشنهاد ملائكه را مىتوان اين گونه تفسير كرد كه رويدادهاى قيام وى با اسباب
طبيعى و عادى به انجام برسد و نه با اعجاز و كارهاى خارق العاده، تا آن كه ثواب و
پاداش مجاهدت و شكيبايى را به كمال ببرند. طبق آنچه در روايت ديگرى آمده است، امام
عليه السلام خود، دليل نجنگيدن به وسيله ملائكه را بيان فرموده و گفتهاند: اگر
نزديكى اشياء به يكديگر و ضايع شدن پاداش نبود، به وسيله اينان با دشمن مىجنگيدم
(اللهوف، ص 26- 27).