نام کتاب : با کاروان حسینی از مدینه تا مدینه نویسنده : شاوی، علی جلد : 1 صفحه : 157
و ياران گرامىاش تأسى بجويند، جز در
«كارگاه عاشورا» قابل ساخته شدن نيست.
ديگر از اين تأثيرها، تأثير سياسى و
اجتماعى و ايجاد تغيير فكرى و روحى در امّت، در فاصله ميان شهادت تا دوران غيبت
صغرا است كه از شعاير حسينى به ويژه عزا و زيارت سرچشمه مىگيرد. زيرا كه برپايى
عزا و رفتن به زيارت در برخى مقاطع اين دوره به مفهوم قيام و اعلام بيزارى مردم
نسبت به حاكمان وقت و مخالفت با انواع ظلمها و ستمهاى آنان بود. چنان كه «شمار
زيادى از مردم عراق براى زيارت قبر حسين عليه السلام در سرزمين نينوا گرد
مىآمدند» [1] و مىگفتند: «اگر همه كشته شويم، بازماندگان ما از زيارت قبر حسين
عليه السلام دست برنخواهند داشت؛ و براى اين كارشان دلايلى داشتند ... شمار آنها
چنان رو به فزونى نهاد كه بازار بزرگى براى آنان درست شد.» [2] اين امر حكمرانان
سركش را به وحشت افكند و نگران كرد؛ و پس از آن كه زيارت به يك پديده مهم سياسى و
اجتماعى تبديل گشت، از بيم پيامدهايش، آن را ممنوع ساختند؛ و چندين بار خود قبر
مقدس را مورد تعرض قرار دادند.
نخستين بار موسى بن عيسى هاشمى،
فرماندار كوفه و بار ديگر متوكل عباسى [3] به دست ابراهيم ديزج يهودى و شمارى ديگر
از يهوديان آن را ويران كردند. [4] اين ستمگران آرزو داشتند كه اين قبر مقدس و آثارش
محو گردد، ولى روز به روز بر شكوه و عظمتش افزوده مىشود.
در روزگاران اخير نيز قبر امام حسين
عليه السلام چندين بار مورد تهاجم قرار گرفت. در سال 1216 ه. ق سپاه وهابى متشكل
از دوازده هزار جنگجو به فرماندهى سعود بن عبدالعزيز و با اشاره پدرش، شهر كربلاى
معلا را مورد حمله قرار دادند. آنها در بامداد روز غدير مردم را غافلگير كردند و
براى مدت هفت ساعت كشتار مردم را مباح ساختند. هفت هزار
[1] - امالى طوسى، ص 328- 329، مجلس
دوازدهم، حديث شماره 656/ 103.