نام کتاب : با کاروان حسینی از مدینه تا مدینه نویسنده : شاوی، علی جلد : 1 صفحه : 339
نمونههايى را كه در اينجا ذكر كرديم،
گواه تفاوت ديدگاههاى اجتهادى در موضوع امر به معروف و نهى از منكر است.
اما مقصود ما در اينجا اين نيست كه
بگوييم قيام امام حسين عليه السلام ارزش و اهميت واقعىاى را كه به امر به معروف و
نهى از منكر داده شده يعنى اهميت در مقام ثبوت را تغيير داده يا بر آن افزوده است.
شهيد، آيت الله شيخ مرتضى مطهرى در اين
باره مىگويد:
«پس اين كه مىگويم حسين بن على عليه
السلام ارزش امر به معروف و نهى از منكر را بالا برد، مقصودم اين است كه در جهان
اسلام بالا برد و نه در اسلام.» [1]
«اباعبدالله در چنين جريانى ثابت كرد
كه به خاطر امر به معروف و نهى از منكر، به خاطر اين اصل اسلامى، مىتوان جان داد،
عزيز داد، مال و ثروت داد، ملامت مردم را خريد و كشيد. آيا كسى توانسته است در
دنيا به اندازه حسين بن على به اصل امر به معروف و نهى از منكر ارزش ببخشد؟ معنى
نهضت حسينى اين است كه منزلت امر به معروف و نهى از منكر آنقدر بالاست كه تا اين
حد مىتوان در راه آن فداكارى كرد.» [2]
سيره اصلاح
در نصى كه ابن شهر آشوب از وصيتنامه
امام به برادرش، محمد حنفيه، [3] نقل كرده است و نيز در نصى كه علامه مجلسى از
كتاب محمد بن ابىطالب موسوى نقل كرده است؛ و آنچه كه ما پيش از اين نقل كرديم
مىبينيم كه امام عليه السلام در بيان سبب قيام خود عليه حكومت اموى، در رديف طلب
اصلاح در امّت و امر به معروف و نهى از منكر مىفرمايد: «و بر روش جدم و پدرم، على
بن ابىطالب، حركت مىكنم»
از اين كه امام عليه السلام روش خود را
با اين دو روش مقدس قرين مىسازد و آن را تنها به همين دو سيره محدود مىگرداند،
دو چيز استفاده مىشود: