نام کتاب : با کاروان حسینی از مدینه تا مدینه نویسنده : شاوی، علی جلد : 1 صفحه : 79
فرمود: آيا هيچ يك از صحابه رسول خدا
صلى الله عليه و آله و سلم هنگام شنيدن اين سخن با تو حاضر بوده است؟ عمر گفت:
خليفه رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم راست گفت، من نيز همان طور كه او گفت
شنيدهام؛ ابوعبيده و سالم، غلامان ابوحذيفه و معاذ بن جبل نيز گفتند: ما نيز اين
را از رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم شنيدهايم. على عليه السلام فرمود: هر
آينه شما به پيمانى كه در كعبه با يكديگر بستيد مبنى بر اين كه اگر محمد كشته شود
يا بميرد امر خلافت را از ما اهل بيت بگيريد وفا كرديد. ابوبكر گفت: تو اين را از
كجا مىدانى؟ ما كه تو را بر اين امر آگاه نكرده بوديم.
امام على عليه السلام فرمود: اى زبير،
اى سلمان، اى اباذر، و اى مقداد شما را به خدا و اسلام مىخوانم و از شما مىپرسم
آيا شما اين سخن را از پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم نشنيدهايد؟ آيا شما
نشنيدهايد كه فلانى و فلانى- و پنج تن را برشمرد- ميان خودشان نامهاى نوشتند و
براى كارى كه انجام دادند، با يكديگر همعهد و پيمان شدند؟ گفتند: آرى به خدا ما
از رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم شنيديم كه اين سخن را براى تو مىگفت كه
اينان براى كارى كه انجام دادند با يكديگر همعهد و پيمان شدند و ميان خودشان
نوشتند كه اگر من [پيامبر] كشته شوم يا بميرم اين [خلافت] را از تو بگيرند ... [1]
نتايج سقيفه
جريان سقيفه در زمينههاى گوناگون حيات
امّت اسلامى نتايج فراوانى در پى داشت؛ نتايجى كه از بازگشت به گذشته [2] و به
قهقرا رفتن امّت از راه معصومانى كه خداوند مقرر داشته بود تا پس از رحلت پيامبر
صلى الله عليه و آله و سلم حجت بندگان و جانشين او در زمين باشند، ناشى مىشد.
برخى از اين نتايج بلافاصله پس از وفات رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم پديدار
شد و زندگى امّت اسلامى را زير تأثير مستقيم خود قرار داد؛ و برخى ديگر آغاز به
نشو و نما كردند.
[2] - تأمل در آيه شريفه «.. أفَان ماتَ
أَوْ قُتِلَ انقلبتم عَلى أعْقابِكُمْ» [آل عمران (3)، آيه 144] آيا اگر او بميرد
يا كشتهشود، شما به گذشته خويش باز مىگرديد؟) نشان مىدهد، قرآن كريم همان طور
كه فراريان جنگ احد را سرزنش مىكند و تأكيد مىورزد كه پس از شنيدن خبر كشته شدن
پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم بيشترشان مرتد شدند، بر ارتداد عامّه امّت
اسلامى پس از رحلت پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم نيز تأكيد مىورزد؛ و اين يكى
از پيشگويىهاى قرآنى است. بنابر اين آيه شريفه به دو بازگشت اشاره دارد؛ و صيغه
ماضى «انقلبتم» بر وقوع اين دو بازگشت تأكيد دارد.
نام کتاب : با کاروان حسینی از مدینه تا مدینه نویسنده : شاوی، علی جلد : 1 صفحه : 79