نام کتاب : با کاروان حسینی از مدینه تا مدینه نویسنده : شاوی، علی جلد : 1 صفحه : 96
عثمان و كارگزارانش درآمدها و غنايم را
به خود و نزديكانشان اختصاص داده نظاميان و بقيه مردم را از آن محروم ساخته بودند.
رفتن بزرگان قريش به جاى جاى سرزمينهاى
اسلامى، آن هم با شهرت دينىِ «صحابى رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم» و افزايش
ثروتشان، بسيارى از مردم اين سرزمينها را وادار كرد تا براى رسيدن به مال دنيا و
مطامع سياسى پيرامون آنها را بگيرند و حزب تشكيل بدهند. از اين رو روحيه
فرصتطلبى در وجود بسيارى از مردم رسوخ كرد. به اين ترتيب كه با دنيادارانى كه
عطاى بيشترى مىدادند طرح دوستى افكندند و در راه رسيدن به هدفهاى دنيوى، به
موانع شرعىاى كه سدّ راهشان مىشد بى توجهى كردند. اين روحيه موجب پيدايش روحيه
سبك شمردن شريعت و بى احترامى به احكام آن گرديد؛ و اين حالتى بود كه امّت اسلامى
در درجه نخست در حوزه تصرفات عثمان و كارگزارانش مانند وليد بن عقبه و ديگران شاهد
بود.
طبرى در اين زمينه نقل مىكند كه عمر بن
خطاب مهاجران بزرگ قريش را از رفتن به شهرها جز با اجازه و براى مدت زمانى معين
منع كرده بود ... هنگامى كه عثمان روى كار آمد مانند عمر جلو آنها را نگرفت. آنان
در ولايات گشتند و با سرزمينها و مردمان گوناگون آشنا شدند، او به كسانى كه مكنت
و سابقهاى در اسلام نداشتند و در انزوا به سر مىبردند، تيول داد. مردم به آنها
پيوستند و نسبت به آنها اميد بستند و در اين كار تا آنجا پيش رفتند كه مىگفتند:
«اينان به قدرت مىرسند و ما كه براى اينها شناخته شدهايم در شمار خاصان و
نزديكانشان مىگرديم». اين نخستين خللى بود كه در اسلام وارد شد و نخستين فتنهاى
كه در ميان عامه رخ داد همين بود. [1]
2- گشايش باب كشت و كشتار ميان امّت
براى هميشه روزگار
ترور عمر كه به قتل وى انجاميد، اثرى
ناچيز داشت، زيرا كه شخص قاتل معلوم بود، هر چند كه عبيدالله بن عمر زيادهروى كرد
و شمارى بىگناه را به خاطر قتل پدرش كشت. اما قتل عثمان، با آن كيفيتى كه كشته
شد، پس از وى در تاريخ اسلام تأثيرى