نام کتاب : دائرة المعارف مؤلفان اسلامی نویسنده : --- جلد : 2 صفحه : 313
در خزانه و برخی از املاک خلیفه شد. همچنین در سال 320 هجری از سوی القاهر عباسی، وکالت فروش املاک سیده، مادر المقتدر را بر عهده گرفت. 1 وی در شعر و ادب، شاگرد دو تن از بزرگ ترین شاعران روزگار خویش، یعنی بحتری و ابن رومی به شمار می رفت و اشعاری نیکو و روان می سرود. 2 الندیم ابوالحسین را در ردیف منشیان شاعر آورده و می گوید دفتر شعر او بیش از 200 ورقه است. 3 در تاریخ درگذشت وی اختلاف است. یاقوت آن را در سال 329 هجری دانسته است. 4
پی نوشت ها
[1] ـ خاندان نوبختی 193. 2 ـ تاریخ الاسلام 24 / 211. 3 ـ الفهرست (الندیم) 193. 4 ـ معجم الادبا 13 / 267.
ابوالحسن علی بن حمشاذبن سختویه معدّل نیشابوری ملقب به ابن حمشاذ
از نسب وی بر می آید که اهل نیشابور بوده است. او به سال 258 هجری به دنیا آمد و نزد مشایخی چون حسین بن فضل مفسّر، فضل بن محمد شعرانی و محمدبن منده حدیث شنید. 1 ابن جوزی، اسماعیل قاضی را برجسته ترین استاد ابن حمشاذ معرفی کرده و می نویسد نیشابوری بیشتر روایات خود را از وی شنید و روایاتش از اتقان بالایی برخوردار بود. 2 نیشابوری اهل سفر بوده و برای گردآوری و به دست آوردن حدیث به سرزمین های دیگری همچون ری، همدان، بغداد، مکه و طوس سفر کرده و از مشایخ آن دیار بهره برده است. رجال شناسان اهل سنّت وی را موثق خوانده اند. 3 دانشمندان بسیاری از محضر ابن حمشاذ بهره مند شده، و از او حدیث آموخته اند که می توان از آن میان به حاکم نیشابوری، ابوعبداللّه بن منده و ابوطاهربن محمش اشاره کرد. 4 وی در 338 هجری از دنیا رفت. 5 کتاب های المسندالکبیر، الابواب، التفسیر6 و الاحکام7 نگاشته اوست.
پی نوشت ها
[1] ـ سیر اعلام النبلاء 15 / 398. 2 ـ المنتظم 14 / 76. 3 ـ تاریخ الاسلام 25 / 165. 4 ـ تذکره الحفاظ 3 / 856. 5 ـ الوافی بالوفیات 21 / 76. 6 ـ تاریخ الاسلام 25 / 165. 7 ـ هدیه العارفین 1 / 679.
وی اهل نیشابور و از بزرگان صوفیه بود که برای فراگرفتن حدیث و معارف دیگر به شام و مصر سفر کرد. در مصر از احمدبن داوود حضرمی، یونس بن عبدالاعلی و محمدبن احمد صوری و در طرابلس اندلس از محمدبن یحیی بغدادی حدیث آموخت و روایت کرد. حاکم نیشابوری نیز از ایشان روایت کرده است. 1 او در شام به دیدار ابوالخیر اقطع رفت و مدتی با او همنشین شد. رجال نویسان اهل سنّت او را از شخصیت های ممتاز صوفیه و از فقهای بزرگ شمرده اند. 2 او تمامی اموال و ثروتی که از نیاگانش برای او مانده بود، در راه خدا انفاق کرد. پس از تحصیل و فراگیری علوم و معارف به نیشابور بازگشت و در مسجد جدش ابوعلی بن زید به تعلیم و تربیت شاگردانش پرداخت3 و سال 384 هجری از دنیا رفت. تنها اثر او بهجه الاسرار فی التصوف است. 4
پی نوشت ها
[1] ـ تاریخ مدینة دمشق 41 / 425. 2 ـ تاریخ الاسلام 27 / 80. 3 ـ تاریخ مدینة دمشق 41 / 425. 4 ـ معجم المؤلفین 7 / 73.
دیگر منابع: المنتظم 14 / 371؛ کشف الظنون 1 / 257؛ هدیه العارفین 1 / 683.
احسان آذرکمند
علی ـ وزّان
علی ـ وزّان (زنده در 356ق)
ابوالحسن علی بن محمد وزّان حلبی
وزّان از دانشمندان نحو و عروض در عصر سیف الدوله حمدانی (303 ـ 356ق) است. ابوالقاسم علی بن محسن تنوخی از او حدیث آموخت. اثر او کتابی در زمینه عروض است. 1
از تاریخ درگذشت او اطلاعی در دست نیست. برخی به اعتبار
نام کتاب : دائرة المعارف مؤلفان اسلامی نویسنده : --- جلد : 2 صفحه : 313