نام کتاب : دائرة المعارف مؤلفان اسلامی نویسنده : --- جلد : 3 صفحه : 323
الفواکه، نوادر الأطباء، تفسیر غریب ما فی الصحیحین، مختارات من مرویاته، 20 ادب الاصدقا، تحیة المشتاق فی ذکر صوفیة العراق، المؤتلف و المختلف، وفیات الشیوخ، دیوان شعر. 21 حمیدی در هفدهم ذیحجّه22 سال 488ه در بغداد درگذشت23 و در باب أبرز دفن شد و در صفر سال 491ه جنازه اش از آنجا به باب حرب منتقل و در مقبره بشر حافی دفن شد. 24
پی نوشت ها
[1] ـ کتاب الصله 2 / 560 و 561. 2 ـ المنتظم 17 / 29 و 30. 3 ـ سیر اعلام النبلاء 19 / 122. 4 ـ الانساب 2 / 269 و 270. 5 ـ کتاب الصله 2 / 560. 6 ـ معجم الادباء 18 / 282. 7 ـ الانساب 2 / 269 و 270؛ کتاب الصله 2 / 560 و 561. 8 ـ بغیة الملتمس 123 و 124. 9 ـ معجم الادباء 18 / 282 ـ 285. 10 ـ الانساب 2 / 269 و 270. 1 [1] ـ کتاب الصله 2 / 560 و 561. 12 ـ سیر اعلام النبلاء 19 / 122. 13 ـ الانساب 2 / 269 و 270. 14 ـ مرآة الجنان 3 / 113. 15 ـ تاریخ الاسلام 33 / 282. 16 ـ فهرست ابن خیر 226 و 227. 17 ـ بغیة الملتمس 123 و 124. 18 ـ معجم الادباء 18 / 285. 19 ـ هدیة العارفین 2 / 77. 20 ـ الاعلام 6 / 327. 2 [1] ـ الوافی بالوفیات 4 / 317. 22 ـ المنتظم 17 / 30. 23 ـ الانساب 2 / 270. 24 ـ المنتظم 17 / 30.
دیگر منابع: المستفاد من ذیل تاریخ بغداد 19 / 34؛ کشف الظنون 1 / 252؛ البدایة و النهایه 12 / 152؛ معجم المؤلفین 11 / 121؛ مفتاح السعاده 2 / 124؛ النجوم الزاهره 5 / 156؛ طبقات الحفّاظ 446؛ نفح الطیب 2 / 112؛ الکامل فی التاریخ 10 / 254؛ اللباب 1 / 392؛ شذرات الذهب 3 / 392؛ تاریخ ابن الوردی 2 / 9، وفیات الاعیان 4 / 282، المختصر فی اخبار البشر 2 / 208؛ ایضاح المکنون 1 / 124؛ دول الاسلام 251؛ الاعلام بوفیات الاعلام 1 / 324؛ تذکرة الحفّاظ 4 / 1218؛ المعین فی طبقات المحدثین 146؛ حلة السیراء 1 / 36، 65 و 66؛ الاکمال 7 / 215؛ الذریعه 18 / 59.
محمود هیئتی
محمد ـ خبوشانی
محمد ـ خبوشانی (م 474ه)
محمدبن یحیی خبوشانی.
وی منسوب به خبوشان (قوچان) می باشد. او حنفی مذهب بود و کتاب العمدة فی ادب القضاء اثر اوست. خبوشانی در سال 474ه درگذشت. 1
پی نوشت ها
[1] ـ هدیة العارفین 2 / 74.
دیگر منابع: کشف الظنون 2 / 1169؛ معجم المؤلفین 12 / 102.
محمود هیئتی
محمّد ـ
خُجَنْدیمحمّد ـ خُجَنْدی (م483ه)
ابوبکر محمدبن ثابت بن حسن خُجَندی.
وی منسوب به خُجَنْد نزدیک سیحون و یکی از متکلمان بزرگ شافعی مذهب بود. 1 او در اصفهان سکنا گزید و همانجا به تحصیل و تدریس پرداخت. 2 دانش فقه را از ابوسهل احمدبن علی ابیوردی آموخت. 3 از پدرش ابومحمد ثابت و ابوالحسن علی بن احمد استرآبادی حدیث شنید. ابوالعباس ابن رُطبی و ابوعلی بن سلیمان اصفهانی از جمله شاگردان او بودند. 4 وی در علوم گوناگون صاحب نظر بود. نظام الملک او را به سرپرستی موقوفات و تدریس در مدرسه نظامیه اصفهان منصوب کرد. خجندی برای تحصیل و تدریس به نقاط گوناگون سفر کرد و مجالس وعظ و درس تشکیل داد. او شهره آفاق و مورد احترام بود و تا پایان عمر بر این جلالت باقی ماند. 5 فرزندانش نیز ریاست علمای شرق و غرب را از آن خود کردند. 6 آثار او روضة المناظر7 و زواهر الدرر فی نقض جواهر النظر می باشد. 8 خجندی در ماه ذی القعده سال 483 یا9 482ه10 درگذشت.
پی نوشت ها
[1] ـ تاریخ الاسلام 33 / 116. 2 ـ تاریخ نیشابور (المنتخب من السیاق) 144. 3 ـ تاریخ الاسلام 33 / 116. 4 ـ طبقات الشافعیة الکبری 4 / 124. 5 ـ تاریخ نیشابور (المنتخب من السیاق) 144. 6 ـ الوافی بالوفیات 2 / 281. 7 ـ کشف الظنون 1 / 932. 8 ـ کشف الظنون 1 / 932. 9ـ تاریخ نیشابور (المنتخب من السیاق) 144. 10 ـ الوافی بالوفیات 2 / 281.
وی از محدثان مورد اعتماد اهل سنت است که کتابی در طرق حدیث طیر داشته است. او برای کسب دانش به شهرهای بیکند، سمرقند، بخارا، مرو، سرخس، نیشابور، ری و بغداد سفر کرد و از بزرگان و استادان آن دیار چون حاکم نیشابوری، ابوحسین خفّاف، محمدبن عبداللّه جوزقی و دیگران حدیث آموخت. ابوسعد محمدبن احمدبن حسین نیشابوری و جمعی دیگر از شاگردان وی
نام کتاب : دائرة المعارف مؤلفان اسلامی نویسنده : --- جلد : 3 صفحه : 323