نام کتاب : دائرة المعارف مؤلفان اسلامی نویسنده : --- جلد : 4 صفحه : 265
درباره مکان نگارش اختلاف وجود دارد. حریری در مقدمه مقامات، آن را به اشاره و درخواست یکی از بزرگان گفته و با صراحت نامی از او نبرده که این منشأ اختلاف بین علما شده است و عده ای او را انوشروان بن خالد وزیرالمسترشد باللّه، برخی وزیر جلال الدین عمیدالدوله ابوعلی حسن بن ابی العز علی بن صدوقه و گروهی خلیفه عباسی، المستظهر باللّه می دانند که شریشی شارح مقامات و محققان معاصر قول سوم را قبول می کنند. از مشهورترین شرح ها بر آن، می توان شرح ابوالعباس احمد بن عبدالمؤمن شریشی ( م. 619 ) را نام برد11 و از ترجمه های فارسی به ترجمه فضل اللّه بن عثمان ( سراح کاتب ) و طبری و ... می توان اشاره کرد.
پی نوشت ها
[1] ـ وفیات الاعیان 4 / 63. 2 ـ طبقات الشافعیه الکبری 7 / 266. 3 ـ سیر اعلام النبلاء 19 / 461. 4 ـ مقامات حریری 5. 5 ـ معجم الادباء 16 / 261. 6 ـ بغیة الوعاة 2 / 257. 7 ـ العبر 2 / 407. 8 ـ الفلاکة و المفلوکان 153. 9 ـ خزانة الادب 6 / 419. 10 ـ خزانة الادب 6 / 418. 1 [1] ـ شرح مقامات حریری 1 / 4.
دیگر منابع: دایرة المعارف فارسی 1 / 842؛ ادباء العرب فی العصر العباسیه 2 / 426؛ نزهة الالباء فی طبقات الادباء 370؛ معجم البلدان 2 / 235؛ الذریعه 24 / 245 و 15 / 31؛ کشف الظنون 2 / 1817 و 1787؛ فرهنگ بزرگان 426؛ اللباب فی تهذیب الانساب 1 / 360؛ الاعلام بوفیات الاعلام 1 / 343؛ حدایق السحر فی دقایق الشعر 64، 65، 66، 67، 71 و 126؛ مفتاح السعادة 1 / 206؛ نسائم الاسحار من لطائم الاخبار 78؛ تاریخ حبیب السیر 2 / 319؛ الوافی بالوفیات 9 / 428؛ شذرات الذهب 4 / 50؛ الاشارة 263؛ الکامل فی التاریخ 10 / 596؛ مرآة الجنان 3 / 163؛ دول الاسلام 268؛ المختصر فی اخبار البشر 2 / 235؛ القاموس المحیط 4 / 228؛ تاج العروس 9 / 1؛ بحار الأنوار 104 / 73؛ طرائف المقال 1 / 121 و 2 / 677؛ معجم المطبوعات العربیه 1 / 748؛ النجوم الزاهرة 5 / 225؛ الاعلام 5 / 177؛ تذکرة الحفاظ 4 / 1257؛ ذیل کشف الظنون 19؛ هدیة العارفین 1 / 827؛ طبقات الشافعیه ( اسنوی ) 1 / 206؛ طبقات الشافعیه ( ابن قاضی شبهه ) 1 / 289؛ المنتظم 17 / 214؛ ریحانة الادب 2 / 38؛ الکلنی و الالقاب 2 / 179؛ روضات الجنات 6 / 27؛ تاریخ مدینه دمشق 48 / 232.
کریم حسنی
قاسم ـ حسنی
قاسم ـ حسنی (قرن ششم هجری)
قاسم بن عباد عزالدین حسنی ( حسینی ).
منابع، اطلاعات چندانی از زیست نامه وی ثبت نکرده اند. عزالدین از دانشمندان شیعه است و منتجب الدین ( م585ه ) و به تبع او دیگر رجال شناسان شیعه از او یاد کرده و گفته اند او فاضل، موثق و مورد اعتماد، صاحب نظم و نثر، خوش بیان و بزرگ خاندان خویش بوده است. 1 علامه آقابزرگ تهرانی اثر او را النظم و النثر آورده2 و از اعلام قرن ششم هجری شمرده است. 3
پی نوشت ها
[1] ـ الفهرست منتجب الدین 147. 2 ـ الذریعه 24 / 232. 3 ـ طبقات اعلام الشیعه 2 / 220.
دیگر منابع: أمل الآمل 2 / 219؛ ریاض العلماء 4 / 398؛ الفوائد الرضویه 357؛ بحار الأنوار 102 / 261.
کریم حسنی
قاسم ـ زینبی
قاسم ـ زینبی (529 ـ 563ه )
ابونصر قاسم بن علی بن حسین زینبی هاشمی.
ابونصر در سال 529ه در شهر بغداد دیده به جهان گشود. پدرش ابوالقاسم، منصب قضاوت را بر عهده داشت. قاسم پس از کسب تحصیلات و استفاده از محضر استادان، بسیار زود در فقه، ادبیات و شعر به شهرت رسید و خطی خوش داشت. ابونصر که پیرو مذهب ابوحنفیه بود، در سال 556ه از طرف مستنجد عباسی به منصب قضاوت بغداد منصوب و مانند پدرش، به دریافت لقب « قاضی القضات » مفتخر گردید و در سال 563ه چشم از جهان فرو بست. کتاب او احکام الصید می باشد. 1
ابومحمد قاسم بن فیرة بن خلف بن احمد رعینی اندلسی شاطبی.
در شاطبیه یکی از مناطق شهری اندلس به دنیا آمد. از همان دوران طفولیت علاقه بسیاری به وعظ و خطابه داشت. 1 عمده شهرت قاسم در علم قرائت است که آن را در موطن خویش یاد گرفت؛ سپس به بلنسیه ( نزدیک شاطبیه ) سفر نمود و کتاب التیسیر را از حفظ نزد ابن هذیل فرا گرفت؛ بعد به حج مشرف شد و از آنجا در سال 572ه به اسکندریه رفت و قاضی مصر به گرمی از او استقبال کرد و در
نام کتاب : دائرة المعارف مؤلفان اسلامی نویسنده : --- جلد : 4 صفحه : 265