نام کتاب : دائرة المعارف مؤلفان اسلامی نویسنده : --- جلد : 4 صفحه : 466
پی نوشت ها
[1] ـ الفهرست 40.
محمود هیئتی
ابن ابی عواذل
ابن ابی عواذل (پیش از 377ه )
در منابع چنین لقب و عنوانی جز برای وی برای فرد دیگری نیامده است و جز آنچه الندیم گفته است چیز دیگری نمی دانیم. الندیم یک بار او را در فن دوم از مقاله سوم فهرست خود که شامل تاریخ پادشاهان، کاتبان، خطیبان، نامه نگاران، عاملان خراج و صاحبان دیوان هاست، آورده و نام کتابش را البراعة و اللسن ذکر کرده و در جای دیگر در شمار کسانی قرار داده است که کتابی در آداب نوشته اند؛ ولی از شرح حال شان خبری ندارد. 1 گفتنی است ابوالعواذل فردی در دینور بوده که نسخه ای از الحماسه ابوتمام طائی ( م231ه ) که نزد ابوالوفاء ابن سلمه ( محمد بن عبدالعزیز ) در همدان بوده و زمانی که ابوالعواذل به همدان رفته بود، به دست او افتاد و او آن نسخه را که به دست خود ابوتمام و در منزل ابوالوفاء تهیه شده بود، پس از سال 270ه به اصفهان برد و در اختیار ادیبان آن دیار قرار داد که مورد استقبال و تقلید قرار گرفت؛ 2 اما دلیلی به دست نیامد که این فرد را پسر ابوالعواذل بدانیم.
پی نوشت ها
[1] ـ الفهرست 152 و 197. 2 ـ کشف الظنون 1 / 691؛ فیض الاله فی ترجمة قاضی نوراللّه 58 ( پاورقی ).
محمد غفوری
ابن اخفش
ابن اخفش (زندگی در قرن چهارم تا ششم هجری)
در منابع هیچ اطلاعاتی درباره مؤلف یافت نشد، تنها در الذریعه آقابزرگ آمده است ابن اخفش از شعرای دربار فاطمیان مصر ( 298 ـ 567ه ) بوده و دارای دیوان شعر می باشد. 1
پی نوشت ها
[1] ـ الذریعه 9 / 18.
اسماعیل اسماعیلی
ابن ثعلب
ابن ثعلب (پیش از 377ه )
درباره ابن ثعلب در منابع قدیم جز آنچه الندیم ( م380ه ) آورده است، آگاهی دیگری نداریم. وی ابن ثعلب را دارای کتاب التفسیر آورده است؛ 1 بنابراین او باید دانشمندی برجسته باشد که تفسیر قرآن نوشته است.
پی نوشت ها
[1] ـ الفهرست 36.
دیگر منابع: تاریخ التراث العربی 8 / 1 / 263 ( پاورقی )؛ لغتنامه دهخدا 1 / 265.
محمد غفوری
ابن روسند ـ طائی
ابن روسند ـ طائی (پیش از 377ه )
از شرح حال وی جز آنچه الندیم گفته هیچ اطلاعی نداریم. او طائی را در شمار نویسندگان گمنامی می آورد که صاحب کتابی با عنوان الجواد الفیاح در باب آداب است. 1
پی نوشت ها
[1] ـ الفهرست 197.
دیگر منابع: لغتنامه دهخدا 1 / 279.
محمد غفوری
ابن عابد
ابن عابد (پیش از 377ه )
الندیم ( م380ه ) وی را در شمار مورخان قرار داده و اثر او را کتاب الملوک و اخبارهم آورده است و تأکید می کند بیشتر از این درباره او نمی داند. 1 در هیچ منبع دیگری هم از او یاد نشده است.
پی نوشت ها
[1] ـ الفهرست 121؛ لغتنامه دهخدا 1 / 290.
محمد غفوری
ابن عباد ـ مهلبی
ابن عباد ـ مهلبی (پیش از 377ه )
تنها الندیم از او یاد کرده و می گوید کتاب الازمنه را در زمینه آداب نوشته است. 1 بیش از این اطلاعی از او نداریم؛ ولی با توجه به اتمام کتاب الندیم در سال 377 به دست می آید وی پیش از آن می زیسته است.
پی نوشت ها
[1] ـ الفهرست 196.
دیگر منابع: لغتنامه دهخدا 1 / 290.
محمد غفوری
نام کتاب : دائرة المعارف مؤلفان اسلامی نویسنده : --- جلد : 4 صفحه : 466