اطراف القرآن تأليف فلوگل آلمانى و كتاب
مفتاح كنوز القرآن و كتاب فتح الرّحمن- همين فهرستهائى بوده كه راغب از آيات ذكر
كرده است.
و پس از راغب در قرنهاى هشتم و نهم، زركشى صاحب (البرهان فى علوم
القرآن) و سيوطى در (الفاظ فى علوم القرآن) روش راغب را پى گرفته و كتابهايشان
تقريبا از اين حيث شايسته بهرهمندى است.
روش و سبك راغب در كتاب مفردات الفاظ قرآن
نويسندهاى كه در طول نهصد سال (900) كتابش نخستين و بهترين مأخذ
براى معانى مفردات و الفاظ قرآن بوده و روح تشنه پژوهشگر را سيراب و شاداب ساخته
است كارش را و روشش را از آنجا آغاز كرده است كه در باره ديدگاهش نسبت به قرآن
مىگويد:
«قرآن را خداوند متضمّن و حاوى ثمره كتابهاى امّتهاى گذشته قرار
داده و يكى از معجزات اين كتاب آن است كه با كمى حجم در بر گيرنده معانى فراوان
است كه خردها و عقلهاى بشرى از شمارش آن معانى قاصر و ناتوان است. امّا محاسن
انوار قرآن را نمىفهمند مگر ديدگان روشن با بصيرت و ميوههاى پاك بوستان آنرا نمىچيند
مگر دستان پاك و ناآلوده و به بهرهمندى از شفا بخشى قرآن نمىرسد مگر جانهاى
منزّه».
پس روش عملى و زير ساز كار علمى او از خود سازى و پاك نمودن خاطر و
دل خويش، از خود بزرگ بينى يا كبر و دور شدن از آزمندى و حرص است تا بگفته خود
مشمول آيه: (الطَّيِّباتُ لِلطَّيِّبِينَ
26/ فصّلت) گردد، زيرا مىگويد (قُلْ هُوَ لِلَّذِينَ
آمَنُوا هُدىً وَ شِفاءٌ ... 44/ فصّلت) بگو قرآن براى كسانى كه
ايمان آوردهاند هدايت و شفاء است.
سپس مىگويد: ياد آور شدم كه تحصيل و پرداختن به علوم قرآنى از راه
شناسائى الفاظ آن آغاز مىشود، پس الفاظ قرآن خلاصه و گزيده سخن عرب