(كَيْ لا يَكُونَ دُولَةً بَيْنَ الْأَغْنِياءِ مِنْكُمْ- 7/ حشر) يعنى: هر چه را كه خدا از اموال مردم عايد پيامبر 6
مىكند ويژه خداى و پيامبر و ذى القربى و يتيمان و مسكينان و در راه ماندهها است،
تا اموال و ثروتها ميان توانگران و زر اندوزان دست بدست نگردد، هر چه پيامبر 6
بشما داد بگيريد و از هر چه منعتان كند باز ايستيد يا در آيه:
(تِلْكَ الْأَيَّامُ نُداوِلُها بَيْنَ النَّاسِ- 140/ آل عمران) آن روزگاران را ميان مردم دست بدست مىگردانيم.
عبارات و افعال تكرارى كتاب
در سراسر كتاب (متن عربى) افعال (قيل- يقال) زياد تكرار شده است، قصد
راغب اين بوده كه نظر خود را با اقوال ديگران در نياميزد، و حفظ امانت ادبى و علمى
كرده باشد و هم اينكه براى ساير نويسندگان چنين روشى سرمشق قرار گيرد و نيز
بفهماند كه از نظرات ديگران كاملا غافل نبوده بلكه كاملا به كتابها و آراء گذشتگان
تا زمان خويش واقف بوده و اشراف داشته است، و شايد در ذيل يك واژه ده بار (قيل و
يقال) بكار رفته باشد كه براى تنوّع در معنى آنها را گاهى بصورت مجهول (گفته شده)
و (گفته- مىشود)- و زمانى بصورت- گفتهاند، مىگويند- كه بفارسى اينچنين نقل شده
تا ملال آور نباشد، ولى تكرار عبارات قوله تعالى يا قال تعالى يا قال عزّ و جلّ-
كه از اواسط كتاب بصورت- قوله يا قال- نوشته شده براى اينست كه او در برابر كلام
خدا و آيات او نهايت خشيت و خضوع را داشته و اين حالت در سر آغاز كتابش و استدعايش
از- اللّه- بخوبى روشن است.
در ما هم كم و بيش چنين حالتى هست كه به سختى مىتوانيم نام خدا يا
پيامبر و معصومين را ساده بگوئيم يا صرف نظر كنيم، زيرا بهر نسبت، كه معرفت