آيا نديدهاى كه خداوند جاه و منزلتى به تو داده است كه هر قدرتمندى
را پائينتر و جز آن در حال اضطراب مىبينى.
زركشى در (البرهان) مىنويسد: مردى از هذيل پيش ابن عبّاس آمد و ابن
عبّاس از او احوال كسى را پرسيد.
گفت: ترك اربعة من الولد و ثلاثة من الوراء، يعنى چهار فرزند و سه
وراء از او بجا مانده.
و سپس آيه: (فَبَشَّرْناها بِإِسْحاقَ
وَ مِنْ وَراءِ إِسْحاقَ يَعْقُوبَ- 71/ هود) را خواند كه
واژه- وراء- در آيه يعنى فرزند فرزند. (البرهان فى علوم القرآن 1/ 293).
و باز مىنويسد: ابن عبّاس گفت معنى واژه- فتح- در آيه: (رَبَّنَا افْتَحْ بَيْنَنا وَ بَيْنَ قَوْمِنا بِالْحَقِّ وَ
أَنْتَ خَيْرُ الْفاتِحِينَ 89/ اعراف) را نمىدانستم
تا ديدم مردى حميرى- فتح- را بمعنى نوعى داورى به حقّ بكار برد سپس با درك معنى آن
آرامش يافتم.
بنابراين تمام تعابير و اصطلاحات ادبى قرآن همان عرف متداول ملّتهاى
زمان نزول بخصوص اعرابى است كه آن تعبيرات در زبانشان معروف بوده نازل شده، و
اصطلاحاتى هم كه از زبانهاى فارسى- رومى عبرانى- حبشى در قرآن وجود دارد بخاطر
اينست كه براى اعراب ناشناخته نبوده و هر كدام را هم كه نمىدانستند از خود پيامبر
6 پرسش مىكردند و لذا واژههاى غير عرب را هم راغب در اين كتاب معرّفى مىكند
تسلّط كامل و قدرت بر صرف و نحو راغب را در ذيل واژههاى (درا- اى) مطالعه
فرمائيد.
راغب و مسائل مورد اختلاف متكلّمين و فقها
در اواخر قرن پنجم كه كار اختلاف مذهبى و كلامى و فلسفى و تصوّف
مجدّدا آغاز شده بود و حتّى به جنگ و ستيز مىانجاميد، مؤلّف در كتابهايش در
آنگونه