به چيزى كه علم و آگاهى در باره آن ندارى،
توجّه مكن و بر آن اصرار نورز و مايست، زيرا گوش و چشم و دل همگى در كارشان
مسئولند. «تاريخ القرآن/ ابو عبد اللّه زنجانى[1]-»
آغاز تفسير قرآن
راغب اصفهانى، مىنويسد: «تفسير يعنى اظهار كردن معنى قابل دريافت و
معقول، كه ويژه مفردات و واژههاى دور از ذهن است» و چون چنين است مىبينيم در
زمان نزول قرآن مردم در باره مفردات قرآن از پيامبر پرسشهائى مىنمودند و نهال
تفسير از همان آغاز توسّط خود پيامبر 6 بوسيله بياناتش غرس شده است.
پرسشها از اين قرار بود:
1- از وجود خداى. (إِذا سَأَلَكَ عِبادِي
عَنِّي ...- 186/ بقره).
2- از تغييرات شكل ماه مىپرسيدند. (يَسْئَلُونَكَ
عَنِ الْأَهِلَّةِ قُلْ هِيَ ... 189/ بقره).
3- از كمّيّت و كيفيّت انفاق. (يَسْئَلُونَكَ
ما ذا يُنْفِقُونَ ...- 215).
5- از خمر و قمار و شرط بندى. (يَسْئَلُونَكَ
عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ ...- 219/ بقره).
6- از وضع و سرپرستى يتيمان. (يَسْئَلُونَكَ
عَنِ الْيَتامى ...- 240/ بقره).
7- از پاكىها كه چه چيزى حلال است. (يَسْئَلُونَكَ
ما ذا أُحِلَّ لَهُمْ ...- 4/ مائده).
[1] ابو عبد اللّه زنجانى دانشمند معاصر و نويسنده تاريخ قرآن كه
98 سال قبل در شهر زنجان متولّد شده است با مسافرت بكشورهاى شام، حجاز و فلسطين در
مصر با علماء آنجا مناظره نموده، احمد امين با ديدن او اظهار دوستى خالصانه نموده
مىگويد:« امروز فرصتى سعيد و مبارك است و موقع آن است كه عقلا و علماء در صدد
زنده كردن عوامل الفت ميان فرقههاى مسلمين و مىراندن خصومت باشند» ابو عبد اللّه
در تهران در دانشكده الهيّات در آن زمان فلسفه و تفسير تدريس نموده است، آثارش:
1- تاريخ القرآن 2- بقاى نفس بعد از فناى جسم 3- فيلسوف پارسى
صدر الدّين شيرازى، 4- و ترجمه قسمتى از الابطال 5- كتاب عظمت حسين بن على( ع)
بفارسى و كتابهاى ديگر است( مقدّمه تاريخ قرآن عربى).