بخاطرش انجام دادم) مثل آيه (مِنْ أَجْلِ
ذلِكَ كَتَبْنا عَلى بَنِي إِسْرائِيلَ- 32/ مائده).
امّا اگر اين كلمه با كسره حرف اوّل خوانده شود به معنى جنايت است،
(اجل)- من إجل ذلك[1] و همينطور
واژه- أجل- يعنى آرى كه پاسخى است مثبت در برابر تحقيق چيزيكه شنيدهاى، مثلا
مىپرسند فلان كار اين چنين است؟ مىگويند- أَجَل- يعنى آرى و اصطلاح- بلوغ الأجل- در آيه (إِذا
طَلَّقْتُمُ النِّساءَ فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِكُوهُنَ- 23/ بقره) در اين آيه بلوغ أجل- يعنى مدّت زمانى كه بين طلاق و
پايان رسيدن عدّه است و نيز آيه (وَ إِذا طَلَّقْتُمُ
النِّساءَ فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَلا تَعْضُلُوهُنَ
234/ بقره) رسيدن بمدّت در اين آيه اشاره است بزمان انقضاى عدّه طلاق كه مىفرمايد
در آن زمان (لا جناح عليهنّ فِيما فَعَلْنَ[2] فِي أَنْفُسِهِنَ- 23/ بقره).
أحد
: واژه أَحَد به
دو معنى به كار مىرود يكى فقط در حالت نفى، و دوّم در اثبات، امّا موردى كه فقط
در نفى بكار مىرود براى استغراق يعنى در برگرفتن تمام مفاهيم، معنى است خواه
مفرد، جمع، مذكّر، مؤنّث و يا كم و زياد باشد، چه در حالت اجتماع و چه در حالت
افتراق
[1] عبارت راغب اصفهانى ; كه مىگويد« هر أجلى جنايتى
است امّا هر جنايتى اجل نيست» در بطلان ورد سخن كسانى است كه غالبا مىگويند:« اگر
اجلش نبود كشته نمىشد» و مىخواهند با اينگونه عبارات جنايات خود را توجيه كنند،
آنها را پوچ مىداند و مىگويد هر جنايتى اجل نيست بلكه فعلى است، كه بايد مجازات
دنيوى و اخروى در بر داشته باشد و ضمنا سخنان اشاعره، و معتقدين به جبر فلسفى و
تاريخى معاصر را نيز ردّ مىكند زيرا اينان مىخواهند زير بار مسئوليّت نروند امّا
بگفته سعدى:
سألتُ حبيبى
الوصلَ منه دُعابَةً
و أعْلَمُ
أنَّ الوصل ليس يكونُ
فمَاسَ دلالًا
و ابتهاجاً و قال لى
برفقٍ مجيباً(
ما سألتَ يَهُونُ)
[2] از اين دو آيه توجّه مخصوص خداوند و اسلام را به زنان كه در
حقيقت نيمى از جامعه بشرى هستند دانسته و فهميده مىشود در آيه اوّل مىفرمايد اگر
طلاقشان داديد( كه خود طلاق در اسلام امر استثنائى است) و مدّت عدّهشان بسر رسيد
بايستى در كارشان از نظر انتخاب همسر آزاد باشند و در آيه دوّم مىفرمايد( فَلا تَعْضُلُوهُنَ) يعنى در محظورشان قرار ندهيد و در
تنگى معيشت نگذاريد چنانكه در آخرين خطبهاى كه پيامبر اسلام در حجّة الوداع و
پايان عمر مباركش ايراد فرمود يكى از سفارشاتش اين بود كه فرمود
ُ( اوصيكم بالنّساء خيرا و إنّما هنّ
عوان عندكم و إنّما أخذتموهنّ بأمانة اللّه و لكم عليهنّ حقّ و لهنّ عليكم حقّ).