: آخِر در برابر اوّل و همچنين در مقابل واحد
بكار مىرود. قيامت و جهان پس از مرگ، به دار
الآخرة يعنى خانه آخرت كه حيات ثانوى است تعبير شده همانطور كه حيات دنيوى
و اين جهان را به دار الدّنيا، تعبير كردهاند مانند آيه (وَ
إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوانُ-
46/ عنكبوت) (به راستى كه حيات آخرت همان حيات حقيقى است كه جاودانه، بدون زوال، و
بدون إنقطاع و مرگ است).
گاهى هم لفظ (دار) حذف مىشود مانند آيه (أُولئِكَ
الَّذِينَ لَيْسَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ إِلَّا النَّارُ-
16/ هود) و زمانى هم لفظ دار، به آخرت توصيف مىشود يعنى آخرت براى (دار) صفت
مىشود و گاهى هم مضاف اليه براى واژه ديگر كه هر دو مورد در اين آيه آمده است (وَ لَلدَّارُ الْآخِرَةُ خَيْرٌ لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ- 32/ انعام) و آيه (لَأَجْرُ الْآخِرَةِ
أَكْبَرُ لَوْ كانُوا يَعْلَمُونَ- 41/ نحل).
تقدير حالت اضافه- دار الحياة الآخرة- است كه در واقع جايگاه، و حيات
اخروى منظور است. واژه اخر، از قاعده كلماتى كه (الف و لام) در تقدير دارند و بر
اين وزن جمع بسته مىشوند خارج است و در زبان عرب چنين كلمهاى در حالت جمع و بدون
(الف و لام) نظيرى ندارد، اين چنين قاعدهاى از دو حال خارج نيست يا قبل از آن
كلمه حرف (من) لفظا يا تقديرا ذكر مىشود كه در آن صورت تثنيه و جمع و مؤنّث
نخواهد داشت[1] و يا اينكه
حرف (من) حذف مىشود كه در آن
[1] اخر جمع اخرى است و غير منصرف است يعنى تنوين و كسره
نمىگيرد زيرا مفردش كه اخرى است غير منصرف است و هر جمعى بر وزن- فعل- كه مفردش
غير منصرف باشد كسره و تنوين نمىگيرد.
امّا اگر وزن- فعل- جمع فعله- باشد مانند: حفر- كه جمع حفره
است منصرف يعنى تنوين و كسره مىگيرد، از طرفى- اخر- جمع اخرى است و اخرى مؤنّث
آخر كه در قرآن در آيه(
فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ- 148/
بقره) بدون كسره و تنوين ذكر شده است زيرا وزن( أفعل) كه با حرف( من) جاره همراه
باشد در صورت نكره بودن جمع و تأنيث ندارد. مثلا مىگوئيم: مررت برجل افضل منك و
بامرأة افضل منك- امّا. اگر( الف و لام) بر سرش اضافه كنيم و يا به صورت اضافه
باشد تأنيث دارد مانند- مررت بالرّجل الأفضل بالمرأة الفضلى و بالنّساء الفضلى
امّا كلمه آخر بدون حرف( من) و بدون( الف و لام) و بدون حالت اضافه جمع بسته
مىشود و به صورت مؤنّث هم در مىآيد مانند- مررت برجل آخر و برجال و آخر و آخرين-
اگر از اين حالت خارج و به صورت صفت درآمد جمعى است كه صرف نمىشود و مفرد و تثنيه
هم ندارد.