گرفتى، و-
اسْتَأْدَيْتُ على فلان- او را يارى كردم- استأدى، يا استعداء
عليه- او را يارى كرد كه هر دو به معنى يارى رساندن است.
أدم
: آدم ابو البشر (پدر بشر)، گفتهاند 1- چون
جسم آدم از خاك سطح زمين است و- أديم الأرض- يعنى رويه و سطح زمين، بنابر اين نام او از أديم گرفته شده
است.
2- توجيه ديگر اين است كه گويند به خاطر گندمگون بودن پوستش آدم
ناميده شده زيرا، رجل آدم-
مثل- رجل أسمر- به معنى مرد گندم گون است.
3- و باز گفتهاند: وجه تسميه آدم به خاطر اين است كه از عناصر
گوناگون و نيروهاى مختلف آفريده شده چنانكه خداى تعالى فرموده است (مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشاجٍ نَبْتَلِيهِ-
2/ دهر) يعنى از مواد مختلف زمين تركيب شده.
4- و باز گفتهاند: از اصطلاح- جعلت فلانا أدمة أهلى- يعنى او را با
خانوادهام آميزش دادم و آشنا كردم گرفته شده چون آدم آميزش پذير است.
5- نام آدم بخاطر اين است كه از روح پاك و عطرآگين خدائى بر او دميده
شده و آيه (وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي-
29/ حجر) دليل بر همين معنى است و از اين جهت عقلى و فهم و دقّت در امور كه باعث
برترى و كرامت او بر ساير موجودات است در سرشت آدم وجود دارد و خداى تعالى فرموده
(وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضِيلًا- 70/ اسراء)[1].
و واژه إدام هم كه به معناى بوى خوش غذاهاست بر معناى فوق دلالت دارد
و در حديث
(لو نظرت اليها فإنّه أخرى أن
يُؤْدَمَ بينكما).
يعنى شما را الفت مىدهد و پاك
[1] از واژه كثير در آيه فوق كه كرامت و شرافت و برترى بنى آدم
را ذكر مىكند فهميده مىشود كه موجودات ديگرى در جهان پهناور وجود دارد كه انسان
بر آنها برترى ندارد و آنها برتر از آدمياناند و بديهى است كه آنها فرشتگان نيز
نيستند زيرا آدم مسجود فرشتگان است و اين مطلب يعنى وجود موجوداتى با فضيلتتر از
انسان را در كرات ديگر اثبات مىكند آيه اينطور است( وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَنِي آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِي الْبَرِّ وَ
الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ- وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى كَثِيرٍ
مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضِيلًا- 70/
اسراء) خداوند كراممت به انسان داده او را بر دريا و خشكى مسلّط كرده، آدم مواد
طبيعى عالم را بطور خام چون حيوانات نمىخورد بلكه آنها را با مخلوط كردن، تميز
كردن، پختن چاشنى زدن و بامزه كردن مىخورد( طيّبات) و فقط انسان چنين تصرّفى در
مواد زمين دارد امّا خداى تعالى با همه اين كرامتها مىفرمايد( تو بر تمام موجودات
عالم برترى ندارى و هستند موجوداتى كه فضيلتشان بيشتر است).