responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه و تحقیق مفردات الفاظ قرآن نویسنده : راغب اصفهانى، حسين بن محمد    جلد : 1  صفحه : 162

گرفتى، و- اسْتَأْدَيْتُ‌ على فلان- او را يارى كردم- استأدى‌، يا استعداء عليه- او را يارى كرد كه هر دو به معنى يارى رساندن است.

أدم‌

: آدم‌ ابو البشر (پدر بشر)، گفته‌اند 1- چون جسم آدم از خاك سطح زمين است و- أديم‌ الأرض- يعنى رويه و سطح زمين، بنابر اين نام او از أديم گرفته شده است.

2- توجيه ديگر اين است كه گويند به خاطر گندمگون بودن پوستش آدم ناميده شده زيرا، رجل‌ آدم‌- مثل- رجل أسمر- به معنى مرد گندم گون است.

3- و باز گفته‌اند: وجه تسميه آدم به خاطر اين است كه از عناصر گوناگون و نيروهاى مختلف آفريده شده چنانكه خداى تعالى فرموده است (مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشاجٍ نَبْتَلِيهِ‌- 2/ دهر) يعنى از مواد مختلف زمين تركيب شده.

4- و باز گفته‌اند: از اصطلاح- جعلت فلانا أدمة أهلى- يعنى او را با خانواده‌ام آميزش دادم و آشنا كردم گرفته شده چون آدم آميزش پذير است.

5- نام آدم بخاطر اين است كه از روح پاك و عطرآگين خدائى بر او دميده شده و آيه (وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي‌- 29/ حجر) دليل بر همين معنى است و از اين جهت عقلى و فهم و دقّت در امور كه باعث برترى و كرامت او بر ساير موجودات است در سرشت آدم وجود دارد و خداى تعالى فرموده (وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى‌ كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضِيلًا- 70/ اسراء)[1].

و واژه إدام هم كه به معناى بوى خوش غذاهاست بر معناى فوق دلالت دارد و در حديث‌

(لو نظرت اليها فإنّه أخرى أن‌ يُؤْدَمَ‌ بينكما).

يعنى شما را الفت مى‌دهد و پاك‌


[1] از واژه كثير در آيه فوق كه كرامت و شرافت و برترى بنى آدم را ذكر مى‌كند فهميده مى‌شود كه موجودات ديگرى در جهان پهناور وجود دارد كه انسان بر آنها برترى ندارد و آنها برتر از آدميان‌اند و بديهى است كه آنها فرشتگان نيز نيستند زيرا آدم مسجود فرشتگان است و اين مطلب يعنى وجود موجوداتى با فضيلت‌تر از انسان را در كرات ديگر اثبات مى‌كند آيه اينطور است( وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَنِي آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ- وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى‌ كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضِيلًا- 70/ اسراء) خداوند كراممت به انسان داده او را بر دريا و خشكى مسلّط كرده، آدم مواد طبيعى عالم را بطور خام چون حيوانات نمى‌خورد بلكه آنها را با مخلوط كردن، تميز كردن، پختن چاشنى زدن و بامزه كردن مى‌خورد( طيّبات) و فقط انسان چنين تصرّفى در مواد زمين دارد امّا خداى تعالى با همه اين كرامتها مى‌فرمايد( تو بر تمام موجودات عالم برترى ندارى و هستند موجوداتى كه فضيلتشان بيشتر است).

نام کتاب : ترجمه و تحقیق مفردات الفاظ قرآن نویسنده : راغب اصفهانى، حسين بن محمد    جلد : 1  صفحه : 162
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست