مىگرداند، كه معنى اين حديث نيز بهمان معنى
پاك و شايسته بودن آدم دلالت دارد و از آن اخذ شده است.
أذن
: أُذُن- گوش و عضوى كه در بدن انسان است و
بخاطر شباهتش با حلقهها و دستههاى مدوّر ديگ باين نام تشبيه شده است كه در دو
طرف سر انسان قرار دارد و به طور استعاره در باره كسى كه زياد شنواست بكار مىرود
مانند آيه (وَ يَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ قُلْ أُذُنُ خَيْرٍ لَكُمْ[1]- 61/ توبه) يعنى بسيار شنيدن پيامبر براى اين است كه به خير و صلاح
شما است.
(وَ فِي آذانِهِمْ
وَقْراً- 25/ انعام) كه به نادانى مخالفين اشاره مىكند نه اينكه نمىشنوند
و يا ناشنوا هستند، و- أَذِنَ-
يعنى گوش فرا داد و منقاد و مطيع شد، مثل آيه (وَ
أَذِنَتْ لِرَبِّها وَ حُقَّتْ- 2/ انشقاق) يعنى پروردگارش
را به شايستگى و حقيقت فرمان بر دو قدرتش را پذيرا شد، كلمه- إذن- به صورت فعل در
اين آيه (فَأْذَنُوا[2] بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ-
278/ بقره) به معنى آگاه كردن و يا آگاهى را بگوش ديگران رسانيدن بكار رفته است.
إِذْن و-
أَذَان- چيزى است كه شنيده شده و لذا به علم و آگاهى هم تعبير شده است.
زيرا غالبا علوم از راه گوش و شنيدن است و مبدء آنها است.
در آيات (ائْذَنْ
لِي وَ لا تَفْتِنِّي- 49/ توبه) و (وَ
إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكَ- 167/ اعراف) و عبارات- أَذِنْتُهُ- و آذَنْتُهُ بكذا- به معنى اجازهدادن و
آگاه كردن است و مؤذّن- كسى است كه با ندا سر دادن چيزى را به
ديگران اعلام مىدارد.
[1] اين آيه مربوط به سخنى است كه مشركين در مورد پيامبر6
مىگفتند زيرا پيامبر بسيار شنوا بود و ما مىدانيم كه اين حالت در مردمان عادى،
صفتى پسنديده است چه رسد به پيامبر6 و لذا خدا مىفرمايد بگو براى شما شنوايى
نيكو هستم. سعدى مىگويد:
سألتُ حبيبى
الوصلَ منه دُعابَةً
و أعْلَمُ
أنَّ الوصل ليس يكونُ
فمَاسَ دلالًا
و ابتهاجاً و قال لى
برفقٍ مجيباً(
ما سألتَ يَهُونُ)
[2] آيه فوق در باره رباخوارى است كه مىفرمايد:( يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا
اتَّقُوا اللَّهَ وَ ذَرُوا ما بَقِيَ مِنَ الرِّبا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ
فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ- 278/ بقره).
يعنى: اى مؤمنين پارسائى پيشه كنيد و خداى را پروا نمائيد از
اين تاريخ از گرفتن ربح و ربائى كه ديگران بايد بدهند در گذريد اگر به راستى
مؤمنيد، ولى اگر اين كار را نمىكنيد بگوش ديگران برسانيد و آگاهشان كنيد كه شما
با خدا و رسولش در جنگيد تا مردم بدانند كه شما علم جنگ با خدا برافراشتهايد.