خطّاطانى بوجود آمد و همينكه در خراسان و
بغداد كارخانههاى كاغذ سازى در قرن دوّم هجرى بوجود آمد، نسخههاى قرآن از روى
چرم و پوست به كاغذها منتقل و به فراوانى در دسترس ساير مردم قرار گرفت، در همين
زمان نياز به دانستن مفردات و غرايب لغات قرآن بيش از پيش براى خاصّ و عامّ مردم
احساس شد.
قرن دوّم هجرى
در پايان قرن اوّل و آغاز قرن دوّم كه دوره سقوط بنى اميّه و بنى
مروان و شروع حكومت بنى عبّاس بود بزرگترين دانشگاه و مدرسه اسلامى و فكرى در حضور
امام باقر و امام صادق سلام اللّه عليهما افتتاح شد.
جدالهاى فكرى كه حكومت بنى اميّه و بنى مروان، براى توجيه اعمال
ستمگرانه و ارتكاب گناهان كبيره آنان مثل خونخواريهاى حجّاج بن يوسف و ميخوارگى و
هرزگى كه بخصوص از ناحيه يزيد بن معاويه و يزيد بن وليد بن عبد الملك، انجام
مىشد، مسائل مختلفى مانند، جبر و اختيار و تكليف مرتكبين گناهان كبيره و صغيره و
عدل و ظلم، بخصوص در تأويلات آيات قرآنى موجى از ناآرامى و اختلاف بوجود آورده
بود.
پيروان مكاتب اشعرى، معتزلى، قدرى و خوارج و شعوبيّه كه تمام اينها
مولود فشار حكومت نژاد گرايانه امويان و مروانيان بود گاهى هم از اطراف عالم اسلام
علمائى براى توجيه اختلافات عقيدتى به سوى هر كسى كه او را واجد شرايط امامت و
هدايت عقلى و ايمانى مردم مىدانستند روى آورند و چون در باره تمام قرآن از آغاز
تا انتهاء احاديثى از پيامبر 6 از ناحيه صحابه و تابعين نقل نشده بود و خود آنها
نيز به گفته- ذهبى- كه: الحقّ انّ الصّحابه رضوان اللّه عليهم اجمعين، كانوا
يتفاوتون فى القدرة على فهم القرآن و بيان معانيه المراده فقد كانوا يتفاوتون فى
العلم بلغتهم، فمنهم من كان واسع الاطّلاع فيها علما بغريبها و منهم ان ذلك.