مفرد آلاء-
أَلًا و إِلًى است،
مانند- أنا و إنى- كه مفرد- آناء است بعضى گفتهاند: در آيه (وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ ناضِرَةٌ إِلى رَبِّها ناظِرَةٌ- 23/
قيامه) معنايش نگريستن به نعمتهاى پروردگار منعم است كه در انتظارشان است البتّه
در اين معنى از نظر بلاغت اشكال هست. حرف ألا-
هم براى آغاز جمله است و- إلّا- براى استثناء ولى-
أولاء- در آيه (ها أَنْتُمْ أُولاءِ
تُحِبُّونَهُمْ- 119/ آل عمران) و
أولئك- كه اسم مبهمى است براى موضوع مورد اشاره و در جمع و مذّكر و
مؤنّث بكار مىرود و از همان ريشه است كه گاهى حرف همزه از آخر آن مىافتد، چنانكه
اعشى گويد:
هؤلا ثمّ هؤلاء كلّا أعطيت
نوالا محذوّة بمثال
(آنها و آنهايى كه به تمامشان بخشش و عطا كردى
به نمونهاى و مثالى مقدّر شدهاند).
أمم
: الأُمّ يعنى، مادر، برابر (أب) يعنى پدر.
ام- به مادر واقعى و نسبى و همينطور به مادر بزرگها در گذشته دور هم
اطلاق مىشود از اينروى به- حوّاء- اگر چه بين ما و او قرنهاى دور فاصله است، او
را به (مادر ما) خطاب مىكنند و همچنين به هر چه كه اصل و ريشه چيزى باشد يا او را
ترتيب و اصلاح كرده باشد يا مبدأ و سر آغاز چيزى باشد ام- گويند.
خليل بن احمد گويد: به هر چيزى كه ضمائم و پيوستههاى بعدى، و
آيندهاش به او مربوط باشد و به آن منضمّ شود- امّ- گويند.
خداى تعالى فرمايد: (وَ إِنَّهُ فِي أُمِّ
الْكِتابِ- 4/ زخرف) يعنى لوح محفوظ براى اينكه تمام علوم به آن منسوب مىشود،
از آن توليد شده و از ان سر چشمه مىگيرد.
شهر مكّه معظّمه را هم- امّ القرى- گفتهاند بنابر اين روايت كه
(دنيا (زمين) بعد از اينكه براى سكونت بسط يافته و آماده شده است
حيات و دنياى توحيدى از نخستين خانه پرستش يعنى (مكّه يا امّ القرى) آغاز شده است
و ادامه يافته است).
[1] اين حديث در مجمع البحرين به صورت« يوم دحو الارض» آمده يعنى
هنگاميكه زمين از جانب كعبه بسط يافته است كه منظور آمادگى شرايط زندگى است و در
قرآن هم آمده است كه كعبه نخستين خانه پرستش اللّه بر روى زمين است.