خداى فرمايد: (لِتُنْذِرَ
أُمَّ الْقُرى وَ مَنْ حَوْلَها- 92/ انعام) كه در همان معنى
روايت فوق است. امّ النّجوم- كهكشان است، در اين مصراع حيث اهتدت أمّ النّجوم
الشّوابك. (و آنجائى كه ستارگان درهم و متراكم كهكشان راه مىنمايد).
به ميزبان هم- امّ الأضياف- و- امّ المساكين- گويند، همانطور كه أبو
الأضياف- به سرپرستان سپاه و رؤساى لشگر كفته مىشود، مثل گفته اين شاعر كه:
و امّ عيال قد شهدت نفوسهم
(من نفوسشان را در شهر- امّ عيال- در عربستان
شاهد بودم).
به سوره فاتحة الكتاب هم (امّ الكتاب)[1]
گويند، زيرا مبدأ و سر آغاز قرآن است و آيه (فَأُمُّهُ هاوِيَةٌ- 9/ قارعه) يعنى جايگاهش
آتش است كه برايش در حكم- امّ- يعنى جايگاه و محلّ است، چنانكه در اين آيه هم
فرمود: (وَ مَأْواكُمُ النَّارُ- 25/ عنكبوت) اشاره
بهمان جايگاه است كه در آيه قبل ذكر شد.
خداى تعالى، همسران پيامبر 6 را مادران مؤمنين ناميده است و
فرموده:
(وَ أَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُمْ- 6/ احزاب) كه در تفسير واژه اب وجه تسميه آن ذكر شده است. و گفت: (يَا بْنَ أُمَ- 94/ طه) و همچنين عبارت-
ويل امّه- هوت أمّه- (اى پسر مادرم، آى مادرش، و اى مادرش).
گفته شده است كه اصل واژه- الامّ- كلمه- أمّهة- است، چون كه جمع-
امّ- (امّهات و و تصغيرش اميهه است).
امّا عدّهاى از علماء گفتهاند اصلش- أمّات و أميمه- با مضاعف شدن
حرف (م) است، بيشتر علماء هم گفتهاند- أمّات- در باره چهار پايان و أمّهات در باره
[1] در قرآن مجيد آيه 5 سوره آل عمران( امّ الكتاب) را مجموع
سورهها و آيات محكم قرآن مىداند كه متشابه و قابل تأويل نيستند و در معانى
محكمات چنانكه پارهاى از محقّقين گفتهاند يعنى هر آيهايكه معنايش واضح باشد و
هر آشنا به لغت و زبان عرب آن را بفهمد. معنى دوّم محكمات، آياتى است كه از نسخ و
تخصيص مصون و محفوظ باشد يا آياتى كه نظم و ترتيبش خالى از خلل و اشكال ادبى باشد
و باز محكمات، آياتى است كه يك وجه بيشتر ندارد، پس محكم خلاف متشابه است. و در
ذيل واژه- شبه- با تفسيرى بىنظير تمام وجوه آن را شرح داده است.