انسان بكار مىرود، و-
الأُمَّة- به تمام گروهها و جماعاتى كه بخاطر كارى و هدفى
مجتمع مىشوند اطلاق مىگردد خواه آنكار دين واحد يا زمان و مكان واحد باشد،
اجبارى باشد يا اختيارى، بهر صورت آن گروه واحد (امّة) و جمعش را- امم- گويند، سخن
خداى تعالى در آيه (وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ وَ لا
طائِرٍ يَطِيرُ بِجَناحَيْهِ إِلَّا أُمَمٌ أَمْثالُكُمْ[1]-
38/ انعام) يعنى هر نوعى از جنبندگان در زمين و بر طريقى كه خداوند آنها را تسخير
نموده بر آن روش و سرشت و طبيعتشان قرار داده است مانند، بافندهها (عنكبوتان) و
معماران و سازندگان (موريانهها و ذخيره كنندگان موادّ غذايى (مورچگان) كه به
ذخيره غذايى خود اعتماد دارند يا مانند گنجشكان و كبوتران و غير از آن از طبيعتهاى
مختلفى كه ويژه هر نوعى از آنهاست.
و سخن خداى در اين آيه (كانَ النَّاسُ أُمَّةً
واحِدَةً- 213/ بقره) مردم همواره، صنفى واحد و بر روشى واحدند، در ضلالت يا
در كفر، و آيه (وَ لَوْ شاءَ رَبُّكَ لَجَعَلَ النَّاسَ أُمَّةً واحِدَةً- 118/ هود) يعنى در ايمان، و آيه (وَ
لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ-
104/ آل عمران): گروهى كه علم و عمل صالح را بر مىگزينند و براى سايرين الگو و
اسوه هستند، و آيه (إِنَّا وَجَدْنا آباءَنا عَلى أُمَّةٍ- 22/ زخرف) يعنى بر كيش و آئينى جمع كننده.
شاعر گويد:
[1] به گفته يكى از اساتيد نحوى و ادبى معاصر استاد مرحوم عبد
الحميد بديع الزّمانى ;، كه مىگويد:« در علوم دينى و علوم ادبى بايستى
قرآن و آيات آنرا اصل قرار دهيم» هيچكس حق ندارد قرآن را بر عقايد خود و با قوانين
ادبى خود ساخته خويش تطبيق دهد، ما بايد بكوشيم قرآن را با همين ترتيب كه هست
قرائت كنيم، قواعدش و تركيب كلماتش و آياتش اصل و اساس همه قواعد ادبى است و
محتوايش صراط مستقيم و دين قيّم است، ايشان مىگفت ما( حنفىها) از ميان همه خلفاء
اموى و عبّاسى فقط عمر بن عبد العزيز را به عدالت قبول داريم. در ماه مبارك رمضان
اشعار فرزدق را كه در مدح حضرت سجّاد( ع) است، و زيباترين شعر عربى است براى
دانشجويانش تفسير و تدريس مىكرد، و از تدريس ساير اشعار خود دارى مىكرد.
بنابر اين در آيه فوق( إِلَّا أُمَمٌ أَمْثالُكُمْ- 38/ انعام) يعنى همه جنبدگان در زمين و پرندگان امّتهائى همانند
شمايند بايستى دليل تشابه و اشتراك در شباهت را از خود قرآن و فرمايشات ائمّه
اطهار بدست آورد، بنا به گفته راغب، منظور همان سرشت و طبيعت اجبارى يا اختيارى
مشابهى است كه آنها نيز مانند انسانها با واژه امّت و امام شناسانده شدهاند.