- كه فعلش أمرت- است يعنى (بهترين ثروت، مركب و استر جوان و خوشرو و
گاو آهن زمين زراعتى است).
در عبارت (أَمَرْنا
مُتْرَفِيها- 16/ اسراء) كه آيه آن قبلا اشاره شده با وجه-
أَمَّرْنَا- هم خوانده شده يعنى آنها را- أمراء- قرار داديم و در همين معنى
بآيه زير اشاره شده است (وَ كَذلِكَ جَعَلْنا فِي
كُلِّ قَرْيَةٍ أَكابِرَ مُجْرِمِيها- 23/ انعام) كه در معنى-
أمّرنا مترفيها- است يعنى بزرگان و امرائشان مجرم بودند كه بر آنها سيادت مىكردند
و مستوجب عذاب شدند.
كلمه- أمّرنا- در معنى أكثرنا- يعنى فزونىشان داديم نيز آمده و
خوانده شده است.
ائْتِمَار: يعنى قبول و پذيرش امر و
كار- تشاور- نيز در معنى ائتمار است زيرا در شور و مشورت عدّهاى امر و نظر عدّه
ديگر را مىپذيرند چنانكه گفتيم:
آيه (إِنَّ الْمَلَأَ
يَأْتَمِرُونَ بِكَ- 20/ قصص) در معنى تشاور و مشورت است، شاعر
گويد:
و امرت نفسى أىّ أمر أفعل
(با خودم مشورت كردم و گفتم كه چه كارى انجام
دهم).
آيه (لَقَدْ جِئْتَ شَيْئاً إِمْراً- 71/ كهف) يعنى كار زشتى انجام دادهاى
أمر الأمر- بمعنى بزرگ و زياد شد، مانند- استفحل الأمر- يعنى كار سخت و بزرگ شد.
خداى فرمايد: (وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ-
59/ نساء) گفتند مقصود از اولى الأمر- در اينجا أمراء زمان پيامبر 6 هستند.
و باز گفته شده منظور از- اولى الأمر- الائمّة من أهل البيت- و
همچنين آمرين بمعروف.