ابن عبّاس[1]
رضى اللّه عنه گفته است- اولى الأمر- همان فقها و ديندارانى است كه مطيع خدا
هستند.
تمام معانى فوق صحيح است باين دليل كه- اولى الأمر- يعنى كسانى كه
مردم به وسيله آنها از افتاده در گردابها و مشكلات باز مىايستد و آسايش مىيابند
كه اينگونه كسان چهار گروهند:
1- پيامبران خداى كه احكامشان بر ظاهر و باطن عموم مردم جارى است.
2- واليان و حكّام كه احكامشان تنها بر ظاهر مردم نافذ است.
3- حكماء و دانشمندان كه حكمشان بر باطن و انديشههاى خواصّ مردم
مؤثّر است.
4- وعاظ كه حكمشان بر باطن عامّه مردم نفوذ دارد غير از ظاهرشان[2].
أمن
: معنى اين است- در اصل آرامش خاطر و آرامش نفس و از بين رفتن بيم و
هراس است.
واژههاى- أَمْن، أَمَانَة-
أَمَان- هر سه مصدر هستند.
[1] ابن عبّاس، مكنّى بابو العبّاس و موصوف به ابو الخلفاء و ابن
سيد النّاس، جدّ خلفاى بنى عبّاس، و لفظ ابن عبّاس در صورت اطلاق و نبودن قرينه،
به او بر مىگردد و در نتيجه أدعيه صادره از زبان مبارك رسول اكرم6 آن ترجمان
وحى الهى به درك فيوضات حضور حضرت امير المؤمنين( ع) موفّق و در اثر تعليمات آن
حضرت رموز و دقائق قرآنى را واقف و به علوم بسيارى عارف و از كثرت علوم متنوّعه
خصوصا علوم قرآنيّه به- بحر و حبر الامّه و ترجمان القرآن، ملّقب و به نشر حديث و
تفسير و قسمتهاى اعظم علوم اسلاميّه موفّق گرديده و در حلّ مشكلات متنوّعه مرجع
استفاده افاضل بوده، و اينكه بعد از صحابه اهل مكّه، نسبت به تفسير قرآن اعلم
تمامى مردم بودهاند همانا بجهت تلمّذ امّ الفضل لبابه كبرى است خواهر پدرى و
مادرى حرم مطهّر حضرت رسالت6 و گويند اوّلين زنى است كه بعد از خديجه كبرى به
شرف اسلام مشرّف شده و آن حضرت به ديدن او مىرفته.
( ريحانة الادب/ مدّرس تبريزى ج 6).
[2] راغب اصفهانى، توجيهى بسيار عالى با توجّه به واژهها و
تفسير آيات قرآنى بيان داشته است، منظور اينست كه نفوذ انبياء در ظاهر زندگى و
باطن زندگى يا ظاهر و باطن عموم مردم از خاصّ و عام جريان دارد امّا حكّام بر
مغزها و انديشههاى مردم هرگز حكومت نداشتهاند تنها مردم به خاطر رعايت قانون
حكومتى تبعيّت ظاهرى داشتهاند، امّا حكماء و دانشمندان كه نظرات و آرائشان براى
عدّهاى كه متخصّص در آن علم هستند اثر دارد ولى واعظان يا عرفاء نفوذشان بر عامّه
از مردم و در انديشه آنها بوده است.