إِنَاء- ظرفى كه در آن چيزى قرار داده مىشود و
جمعش- آنِيَة- است و-
أَوَانِي جمع الجمع آن است. مثل كساء و أكسية.
أهل
: أَهْل الرّجل- يعنى كسانى كه نسبى يا دينى يا
چيزى همانند آنها مثل خانهاى و شهر و بنايى آنها را با يكديگر جمع و مربوط مىكند
و آنها را اهل و خانواده آن شخص گويند، پس- أهل الرّجل- در اصل كسانى هستند كه
مسكن و خانهاى واحد، آنها را در يك جا جمع و فراهم مىآورد.
سپس اين معنى توسعه يافته و گفتهاند- أهل بيت- يعنى كسانى كه نسب
خانوادگى وسيله جمع آنهاست و بعدا اصطلاح- أهل بيت- بطور مطلق به خاندان پيامبر
6 اطلاق شده است و آنها با اين اصطلاح شناخته شدهاند چنانكه در اين آيه قرآن
آمده است (إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ-
23/ احزاب).
أهل الرّجل- به همسر مرد نيز تعبير شده است و أهل الاءسلام- كسانى
هستند كه دين اسلام آنها را تحت اين اصطلاح جمع مىكند در حالى كه شريعت و دين به
برداشتن حكم نسبى در خانواده و در بيشتر احكام ميان مسلمان و كافر حكم كرده است،
مانند آيه (إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صالِحٍ-
46/ هود) (كه در باره پسر نوح است به علّت نافرمانى از پدرش در تبعيّت نكردن از
دين، گويى از نسبيّت خارج شده و خداوند او را بعنوان عمل غير شايسته معرّفى
مىنمايد) و همينطور آيه (وَ أَهْلَكَ إِلَّا مَنْ
سَبَقَ عَلَيْهِ الْقَوْلُ- 40/ هود).
صيغههاى ماضى و مضارع و مصدر اين كلمه چنين است- أَهَلَ الرّجل
يَأْهُلُ أُهُولًا- و مكان-
مَأْهُول- همان محلّ و منزل خانواده است كه در آنجا ساكناند.
أَهِلَ به- در موقعى بكار مىرود كه كسى داراى
اهل و خانواده شود.
به هر جنبندهاى هم كه بجايى و مكانى انس مىگيرد- أَهِلٌ و
أَهْلِىٌ مىگويند.
تَأَهَّلَ: ازدواج كرد، و- أَهَّلَكَ اللّه فى الجنّة- يعنى
خداوند ترا در بهشت با همسرت قرين و شايسته كند و جمعتان نمايد.