بودند كه در جنگلها زندگى مىكردند، و نيز
گفتهاند- أيك- اسم شهرى است.
أهل
: آل اين واژه مقلوب لفظى- أهل- و تصغيرش- أُهَيْل است.
فرق ميان (آل) و (أهل) اينست كه واژه (آل) مخصوص اعلام و معروفين
است، و از اين روى به ناشناختهها و زمانها و مكانها اضافه نمىشود مثلا مىگويند-
آل فلان- و نمىگويند- آل رجل- و نه- آل زمان يا مكان، و نمىگويند- آل الخيّاط-
بلكه واژه آل به شريفتر و با فضيلتترها اضافه مىشود مانند: آل اللّه- و- آل
النّبى و آل السّلطان، امّا واژه- أهل، اضافه شدنش كلّى و عمومى است مانند أهل
اللّه- و- أهل الخياط، چنانكه مىگويند اهل آن زمان و اهل آن مكان.
گويند واژه- آل- در اصل اسمى استكه تصغيرش- أُوَيْل است- و در باره
چيزى و كسى كه مخصوص انسان است و به او تعلّق دارد اطلاق مىشود يا تعلّق ذاتى يا
به قرابت و خويشاوندى نزديك يا به دوستى، چنانكه خداى فرمايد: (وَ آلَ إِبْراهِيمَ وَ آلَ عِمْرانَ-
33/ آل عمران) و (أَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذابِ- 46/ غافر).
گفته شده- آل نبى 6 خويشاوندان پيامبر هستند و نيز گفتهاند، آل نبى-
مخصوص كسانى است كه از جهت علم و دانش به پيامبر اختصاص دارند (علمشان از ناحيه
پيامبر 6 آغاز شده و به او پيوسته است از اينروى آل نبى ايشانند).
زيرا دينداران و اهل دين دو گونهاند: عدّهاى و گروهى كه متخصّص به
علم متقن و يقينى و عمل استوار و پايدار و محكم هستند كه، آنها را- آل نبى- و امّت
نبى گويند و گروهى ديگر مخصوص بعلم تبعى و پيروى از گروه اوّل هستند، كه آنها را
امّت محمّد 6 گويند و آل پيامبر 6 نيستند.
به جعفر بن محمّد الصّادق (ع) گفته شد، مردم مىگويند همه مسلمانان
آل نبى (ع) هستند فرمود «هم راست گفتهاند و هم دروغ» پرسيدند معنى اين سخن چيست
فرمود: «دروغ گفتهاند در اينكه مىگويند همه امّت آل پيامبرند، و راست گفتهاند
در اينكه اگر شرايط شريعت پيامبر را بر پاى دارند و براى آن قيام كنند آل
پيامبرند» حديث چنين است: