أَيَّان يعنى
چه وقت و كى و يكى از ادوات استفهام و پرسش از وقت چيزى است، معنيش هم نزديك به
معنى- متى است. خداى فرمايد (أَيَّانَ مُرْساها-
42/ نازعات) و (وَ ما يَشْعُرُونَ أَيَّانَ يُبْعَثُونَ-
65/ نمل) و آيه (أَيَّانَ يَوْمُ الدِّينِ-
12/ ذاريات) (در اين سه آيه از زمان وقوع و استقرار قيامت سؤال مىكنند كه پاسخشان
در قرآن اين است كه- عِلْمُها عِنْدَ رَبِّي-
187/ اعراف)، (عِنْدَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ-
34/ لقمان) گفتهاند اصل أيّان- أىّ أوان يا أىّ وقت- است كه الف آن حذف شده و حرف
(و) آن به حرف (ى) تبديل شده و سپس دو (ى) درهم ادغام شده بصورت أيّان در آمده
است.
و- إِيَّا- لفظى است كه براى پيوستن به ضمير منصوب
(ك) و در حالتى كه ضمير مفعولى بر فعل مقدّم مىشود وضع شده است مانند (إِيَّاكَ نَعْبُدُ- 5/ حمد).
و گاهى با حرف عطف (واو) يا با حرف- إلّا- بكار مىرود و مانند (نَرْزُقُهُمْ وَ إِيَّاكُمْ- 31/ اسراء) و آيه (وَ قَضى رَبُّكَ أَلَّا
تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ- 23/ اسراء).
و- إِي- هم كلمهاى كه براى درست بودن و شايسته
بودن با تصديق به كلام و سخنى كه قبلا بيان شده است بكار مىرود مانند عبارت- إِي وَ رَبِّي إِنَّهُ لَحَقٌ:
آرى، به خدايم سوگند كه او حقّ و درست است.
كلمات- أَيْ- أَيَا- آ- از حروف (نداء است مانند أي زيد- أيا زيد- آ
زيد.
و- أَيْ- هم كلمهاى است مبتنى بر اينكه مطالب
بعد از آن شرح و تفسيرى است براى سخنان قبلى (چنانكه مىگويند- اى- و در فارسى به
معنى «يعنى» است).
أوي
: المَأْوَى- مصدرى است از فعل- أَوَى، يَأْوِي، أُوِيّاً،
مَأْوًى.
مىگويى- أوى إلى كذا- به او پيوست و به او پناه برد، باب افعال آن آواه غيره،
يُؤْوِيهِ إِيوَاءً است كه براى پناه دادن بكار مىرود.
خداى عزّ و جلّ فرمايد: (إِذْ أَوَى
الْفِتْيَةُ إِلَى الْكَهْفِ- 20/ كهف) و (تُؤْوِي إِلَيْكَ مَنْ تَشاءُ 51/ احزاب) و (فَصِيلَتِهِ الَّتِي
تُؤْوِيهِ- 13/ معارج).
ولى سخن خداى تعالى در آيه (جَنَّةُ الْمَأْوى- 15/ نجم) مثل- (دارُ الْخُلْدِ-