و نيز گفتهاند: مأويّه- منسوب به (ماء) است كه اصلش مائيّه- است كه
همزه بجاى حرف (و) آمده است.
الالفات
الفهايى كه بر كلمات داخل مىشوند سه نوعند:
1- الفى كه در آغاز سخن و كلمات بكار مىرود.
2- الفى كه در وسط كلمات قرار مىگيرد.
3- الفى كه در آخر كلمات است.
نوع اوّل: الفى كه در آغاز واژههاست خود بر چند قسم است:
1- الف استفهام: كه اگر الف استخبار بگوئيم از استفهام سزاوارتر است
زيرا تعميم بيشترى دارد كه پرسش، إنكار، سرزنش، نفى و برابرى را در برمىگيرد.
الف استفهام يا استخبار مانند آيه (أَ
تَجْعَلُ فِيها مَنْ يُفْسِدُ فِيها؟- 29/ بقره).
امّا- الف سرزنش و ملامت و توبيخ، مانند آيات زير: (أَذْهَبْتُمْ طَيِّباتِكُمْ؟-
20/ احقاف).
و (أَتَّخَذْتُمْ عِنْدَ اللَّهِ عَهْداً؟-
80/ بقره) و (أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ؟-
144/ آل عمران) و (آلْآنَ وَ قَدْ عَصَيْتَ قَبْلُ- 91/ يونس).
و (أَ فَإِنْ مِتَّ فَهُمُ الْخالِدُونَ؟!-
34/ انبياء) و (أَ كانَ لِلنَّاسِ عَجَباً- 2/ يونس).
و (آلذَّكَرَيْنِ حَرَّمَ أَمِ الْأُنْثَيَيْنِ؟!-
143/ انعام).
اف- تسويه و برابرى، در مفهوم مانند آيات (سَواءٌ
عَلَيْنا أَ جَزِعْنا أَمْ صَبَرْنا- 21/ ابراهيم) و (سَواءٌ عَلَيْهِمْ أَ أَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لا
يُؤْمِنُونَ- 6/ بقره).
الف تسويه اگر بر جملات مثبت در آيد آنرا به معنى نفى مىبرد مانند:
عبارت- أخرج هذا اللفظ- كه نفى خارج شدن مىكند، بنابر اين از اثبات آن پرسش