كلمه- بشك- هم مثل- بتك- است كه در بريدن لباس و پارچه و همينطور در
باره شتر تندرو بكار مىرود، ناقة بشكى- شترى كه بسرعت مىدود و حركت دستان و
پاهاى او را به دستان كسى كه پارچهها را تند تند مىدوزد، تشبيه كردهاند، مثل
سخن اين شاعر كه مىگويد:
فعل السّريعة بادرت حدّادها
قبل المسأتهمّ بالإسراع
(پيش از شامگاه كه قصد سرعت داشتى، حركت سريع
دست و پاى تيز تك سريع السّير از هدفش گذشت و بر آن پيشى گرفت).
بتر
: البَتْر- معنايش نزديك به معناى واژه قبلى
(بريدن و قطع كردن) است ولى- بتر- در بريدن دم بكار مىرود سپس به كسانى كه فرزند
از آنان باقى نمىماند- أَبْتَر-
گويند زيرا كه عقبى و فرزندى ندارد كه جاى او باقى باشد.
(يكى از اصول حكومت اريستو كراسى است كه پيغمبر را فاقد آن
مىدانستند).
رجل أَبْتَر و
أَبَاتِر- يعنى ياد خير از او منقطع است و به نيكى يادش نكنند.
رجل أباتر- كسى است كه رحمش قطع و بريده شده (پيوند خانوادگى وصله
رحم ندارد). و بصورت تشبيه به خطبههايى كه ذكر و ياد خداى تعالى در آن نباشد-
خطبة بَتْرَاء گويند، چنانكه پيامبر 6
فرمود
(و كلّ امر لا يبدأ فيه بذكر اللّه فهو أبتر).
و آيه (إِنَّ شانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ- 3/ كوثر) يعنى ملامتگر تو تذكّر و ياد خيرش بريده و مقطوع است. اين
آيه پيشگوئى در باره پندار غلط و گمان باطل دشمنان پيامبر است 6 كه مىگفتند
پيامبر 6 در پايان عمرش به خاطر نداشتن نسل و فرزند تذكّر و يادش هم منقطع
مىشود، و در آيه فوق خداى تعالى خبر مىدهد و آگاهشان مىسازد و مىفرمايد: كسى
كه ذكرش و ياد خيرش منقطع خواهد شد همان كسى است كه پيامبر 6 را ملامت و سرزنش
مىكند.
امّا آينده شخصيّت پيامبر 6 همان است كه خداى تعالى در آيه زير
توصيفش نموده كه (وَ رَفَعْنا لَكَ ذِكْرَكَ- 4/ انشراح) رفعت و
بزرگى نام پيامبر 6 اين است كه او را پدر مؤمنين قرار داد و چنان منزلتى و پايان
خيرى را هم براى