بركت آب باران همان است كه در آيه ديگر
فرمايد كه (أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ أَنْزَلَ مِنَ
السَّماءِ ماءً فَسَلَكَهُ يَنابِيعَ فِي الْأَرْضِ ثُمَّ يُخْرِجُ بِهِ زَرْعاً
مُخْتَلِفاً أَلْوانُهُ- 21/ زمر) (آيا نمىبينيد كه چگونه خداوند
بنابر سنن آفرينش در طبيعت، آبى را فرو ريزاند و پس از آن چشمه سارها جريان
مىيابد و سپس از جريان و ريزش آب كه تداوم بخش حيات طبيعى است انواع نباتات و
زراعتهاى رنگارنگ از زمين مىرويد).
(يعنى نزول باران را باندازهاى فرو ريزانيم كه در زمين ذخيره شود و
براى چاهها و قناتها و چشمه سارها سرمايه باشد). چون خيرات و بخشايش الهى از
جايى كه محسوس نيست صادر مىشود و بروجهى بر بندگان مىرسد كه حدّ و حصرى ندارد،
بنابر اين به هر چيزى كه فزونى و زيادتى غير محسوس در آن مشاهده شود، مىگويند: با
بركت و مبارك است، و بر اين اساس، يعنى افزونى در خيرات، روايت شده است كه
«لا ينقص مال من صدقة».
نه اينكه به نقصان و كم شدن محسوس مال اشاره مىكند چنانكه زيانكاران
پندارند و در اينگونه موارد مىگويند: ميان من و تو در كم و زياد شدن مال ميزان
داورى مىكند، بلكه كم نشدن مال كه در حديث آمده اشاره به بركات و خيرات الهى است
كه با بخشش و جوانمردى حاصل مىشود.
خداى فرمايد (تَبارَكَ الَّذِي جَعَلَ فِي السَّماءِ بُرُوجاً-
61/ فرقان) كه هشدارى است بر بركت الهى و مبارك بودن نعمتهاى خداى بر بندگان و
توجّه دادن به افاضه بخششها و ايجاد نعمتهاى او به وسيله كرات آسمانى و ستارگان
نورانى است كه در آيات زير به آنها اشاره شده است، در آيات (فَتَبارَكَ
اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقِينَ- 14/ مؤمنون) و (تَبارَكَ الَّذِي نَزَّلَ الْفُرْقانَ-
1/ فرقان) و (تَبارَكَ الَّذِي إِنْ شاءَ جَعَلَ لَكَ خَيْراً مِنْ ذلِكَ
جَنَّاتٍ- 10/ فرقان) و (فَتَبارَكَ اللَّهُ رَبُّ
الْعالَمِينَ- 64/ غافر) و (تَبارَكَ الَّذِي بِيَدِهِ
الْمُلْكُ- 1/ ملك) كه در تمام اين آيات، آگاه نمودن و توجّه دادن انسانها به
ويژهگيها و گونهگون بودن خيرات الهى است كه با لفظ- تبارك- آنها را ياد آورى
مىنمايد.
برم
: الإِبْرَام: استوار نمودن حكم و كار،
خداى فرمايد: (أَمْ أَبْرَمُوا
أَمْراً فَإِنَّا مُبْرِمُونَ-