نيست بلكه تنها از حكومت با قداست و پاك
اسلامى است كه بايستى تبعيّت كرد.
قرن سوّم و آغاز عظمت فكرى در معانى قرآن
همانطور كه گفته شد نهالى را كه پيامبر اكرم 6 به وسيله تبيين و
تفسير آيات و مفردات قرآن غرس نموده بود و بوسيله صحابه كرام با وفا و تابعين با
احساس آنان بخصوص امير المؤمنين على (ع) و سپس فرزندانش كه از منابع مكتب وحى و
جدّ بزرگوار و پدرانش آموخته و سيراب شده بودند به ثمر رسيد و فهم قرآن بعد از
دوران تفاسير متفرّق و احيانا متناقض بروايتى در دانشگاه جعفرى[1]
به دوران تفاسير آيات قرآن بر اساس خود قرآن و تعقّل و تفكّر و تدبّر و
[1] شايد بكار بردن نام دانشگاه كه عربى آن- جامعه- است در مورد
كلاسها و شاگردان فراوان حضرت صادق به نام دانشگاه جعفرى ابتدا ساختمانهاى چند
اشكوبه و كلاسهاى متعدّد با دادن دانشنامهها در اذهان متبادر شود، ولى حقّ اينست
كه حقيقت را در خود كلمه دانشگاه بيابيم يعنى هر جا كه براستى مركز دانش باشد و از
اطراف و اكناف عالم مردم براى علم و آگاهى و رفع مشكلات فكرى و عقيدتى خود به آنجا
روى آوردند و دست پروردههاى آنجا آثار فنا ناپذيرى در متن تاريخ به يادگار گزارند
همانجا را بايستى دانشگاه ناميد اكنون بشنويم و ببينيم.
قاضى ابو العبّاس شمس الدّين احمد بن محمّد بن ابى بكر ابن
خلكان شافعى متولّد 608 هجرى در كتاب گرانقدرش در باره مؤسّس دانشگاه جعفرى و
شاگرد ممتاز او چه مىگويد، مىنويسد:
« احد الائمّه الاثنى عشر على مذهب الاماميّه و كان من سادات
اهل البيت و لقّب بالصّادق لصدقه مقالته و فضله اشهر من ان يذكر و كان تلميذه جابر
بن حيّان الصّوفى الطّرطوسى قد الّف كتابا يشتمل على الف ورقه تتضمّن رسائل جعفر
صادق و هى خمس مائة رساله و دفن بالبقيع فى قبر ابوه محمّد الباقر و جدّه زين
العابدين و عمّ جدّه الحسن بن على( ع) فلله درّه من قبر ما اكرمه و اشرفه».
او يكى از ائمّه دوازده گانه اماميّه است و از بزرگان اهل بيت
بود براى اينكه در سخنش و گفتگويش صادق و راستگو بود به صادق لقب يافت فضيلتش
مشهورتر از آن است كه ذكر شود ... جابر بن حيّان صوفى طرطوسى شاگرد او است و كتابى
مشتمل بر هزار برگ تأليف نمود كه متضمّن رسائل جعفر صادق است كه پانصد رساله است، در
بقيع و در جوار پدرش و جدّش و عموى جدّش دفن شد بر همه آنها سلام باد براستى كه
خداوند آرامگاه و قبرى كه اينچنين شرافت و بزرگى دارد پر بركت گرداند كه خير و
بركتش از خداست.
( وفيات الاعيان 1/ 291- تاريخ المذهب الفقهيّه 2/ 553)
پيشوايان و بزرگان علم و دانش كه از امام بهره برده و از او روايت كردهاند: يحيى
بن سعيد انصارى- ابن جريح مالك ابن انس- سفيان ثورى ابن عينيه- ابو حنيفه- ابو
ايّوب سجستانى- كه بهرهمندى از او را براى خويش شرف و منقبتى دانستهاند و فضيلتى
كه كسب كردهاند.