استعاره شده است، بدليل اينكه مىگويند لبست
فلانا- يا- فلان شعارى و دثار (او مانند لباس زير و لباس روى من شعار- و- دثار- كه
لباس زيرين و روى تن است و همچنين واژه لباس- را در باره شخص محرم بصورت استعاره
بكار مىبرند.
از رسول اكرم 6 روايت شده كه
«ما بعث اللّه من نبىّ و لا استخلف من خليفة إلّا كانت له بطانتان،
بطانة تأمر بالخير و تحضّه عليه، و بطانة تأمره بالشّرّ و تحثّه عليه».
(هيچ پيامبرى را خدا مبعوث نكرد و جانشينى براى او نگزارد مگر اينكه
دو گونه اصحاب و محرم داشتهاند:
1- بطانه و يار و محرمى كه او را به خير ترغيب مىنمايد.
2- بطانه و يار و محرم كه بر شر و بدى تشويق مىنمايد.
البِطَان- شكم بند چرمين ستوران كه
در زير شكمشان محكم بسته مىشود كه جمعش أَبْطِنَة و بُطْن است.
أَبْطَنَان- دو رگى كه بر شكم عبور
مىكنند.
بُطَيْن- ستارهاى كه در ميان ستاره حمل[1] قرار دارد.
تَبَطُّن- وارد شدن به باطن امور.
و آيه (الظَّاهِرُ وَ الْباطِنُ- 3/ حديد) در صفات خداى تعالى است كه همواره دو به دو مانند- اوّل-
و- آخر- بكار مىروند.
امّا در باره معنى واژه- ظاهر گفتهاند كه اشاره بمعرفت شناختهاى
بديهيّات ماست.
[1] حمل بمعنى نوزاد گوسفند( بره) است و نام برج اوّل از دوازده
برج است كه ستاره شناسان در هيئت بطلميوس در آسمان تصوّر مىكردند كه چون آفتاب در
آن برج قرار مىگيرد اوّل بهار و عيد نوروز است، نام ساير برجها چنين است: