هر چند كه با خنده، قهقهه و با اندوه، ريزش
اشك همراه نباشد، چنانكه خداى تعالى گويد: (فَما بَكَتْ عَلَيْهِمُ السَّماءُ وَ الْأَرْضُ-
29/ دخان) كه گفتند اين تعبير بر حقيقت استوار است و اين سخن كسى است كه براى
آسمان و زمين بَكَتْ را
بطريق مجاز مىداند، تقديرش اين است كه اهل آسمان بر آنها گريه نكردند و اندوهگين
نشدند.
بل
: بَلْ به معنى بلكه، كه براى ربط چيزى به چيز
ديگر بكار مىرود و بر دو گونه است:
گفتن بل باين منظور كه عبارت و موضوع ما قبل آن، ما بعدش را نقض
مىكند.
1- و چه بسا مقصود از گفتن- بل- تصحيح حكم بعدش و إبطال حكم قبلش
باشد.
2- و بسا كه مقصود تصحيح مطلب قبل و إبطال مطلب بعدى است.
امّا در مورد اينكه بكار بردن واژه- بل- تصحيح مطلب دوّم و إبطال-
مطلب اوّل يا قبل از- بل- است، آيات (إِذا تُتْلى عَلَيْهِ
آياتُنا قالَ أَساطِيرُ الْأَوَّلِينَ- 15/ قلم) و (كَلَّا بَلْ
رانَ عَلى قُلُوبِهِمْ ما كانُوا يَكْسِبُونَ-
14/ مطفّفين) يعنى مطلب از قرارى نيست كه آنها مىگويند بلكه معاصى و گناهان بر
دلهاشان غلبه دارد و نفهميدهاند، سپس عبارت- ران على قلوبهم- را بر نادانيشان ذكر
مىكند كه جهل و گناه و بر دلهاشان و انديشهشان مستولى است كه حقايق را أساطير
مىگويند، و بر اين منوال آيهاى است كه در داستان حضرت ابراهيم (ع) است كه (قالُوا أَ أَنْتَ فَعَلْتَ هذا بِآلِهَتِنا يا إِبْراهِيمُ قالَ
بَلْ فَعَلَهُ كَبِيرُهُمْ هذا، فَسْئَلُوهُمْ إِنْ كانُوا يَنْطِقُونَ- 62 و 63/ انبياء). امّا جائى كه با گفتن- بل- مقصود و منظور تصحيح
سخن اوّل در آيه است و باطل نمودن موضوع بعد از واژه- بل: