البلدين- يا در چيزى كه عددى داشته باشد از
دو يا بيشتر مثل- بين الرّجلين- و بين القوم.
واژه- بين به چيزى كه معنى وحدت و فرد داشته باشد اضافه نمىشود مگر
اينكه تكرار شود، مانند آيات (وَ مِنْ بَيْنِنا وَ
بَيْنِكَ حِجابٌ- 5/ فصّلت) و (فَاجْعَلْ بَيْنَنا وَ
بَيْنَكَ مَوْعِداً- 58/ طه) كه در هر دو آيه تكرار شده
است.
گفتهاند- هذا الشّيء بين يديك- يعنى بر تو نزديك است، و بر اين
معنى سخن خداوند است كه (وَ جَعَلْنا مِنْ بَيْنِ
أَيْدِيهِمْ سَدًّا وَ مِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا-
9/ يس) و (وَ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيَّ مِنَ التَّوْراةِ- 50/ آل عمران) و (أَ أُنْزِلَ عَلَيْهِ
الذِّكْرُ مِنْ بَيْنِنا- 8/ ص).
عبارت- مِنْ بَيْنِنا-
در آيه اخير يعنى از ميان همه ما بر او نازل شده است و سخن خداى در آيه: (قالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لَنْ نُؤْمِنَ بِهذَا الْقُرْآنِ وَ لا
بِالَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ- 31/ سباء) يعنى بچيزى كه
در انجيل بيشتر از قرآن آمده است.
و در آيه (فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَصْلِحُوا ذاتَ
بَيْنِكُمْ- 1/ انفال) يعنى رعايت حالات خويشاوندى، وصلت و محبّتى كه شما را
گرد آورده است بنمائيد. به آخر كلمه بين گاهى حرف (ما) و گاهى (الف) افزوده مىشود
بمنزله زمان و موقع است، مانند بينما زيد يفعل كذا- و- بينا يفعل كذا- يعنى وقتى كه
زيد آن كار را مىكند، شاعر گويد:
بينا يعنّفه الكماة و روعة
يوما أتيح له جرىء سلفح
(زمانى كه دلاوران و رعب و وحشت او را هراسناك
و سرزنش مىكرد همچون دلاور مردى فراخ سينه و توانا شد).
بَانَ يعنى ظاهر و روشن شد، افعالش- بان، اسْتَبَانَ تَبَيَّنَ است، و بَيَّنْتُهُ يعنى بيان و آشكار نمودم،
خداى سبحان گويد: (وَ قَدْ تَبَيَّنَ لَكُمْ مِنْ
مَساكِنِهِمْ- 38/ عنكبوت) (وَ تَبَيَّنَ لَكُمْ
كَيْفَ فَعَلْنا بِهِمْ- 45/ ابراهيم) و (وَ لِتَسْتَبِينَ سَبِيلُ الْمُجْرِمِينَ- 55/ انعام) و (قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ
مِنَ الْغَيِ- 256/ بقره) و (قَدْ
بَيَّنَّا لَكُمُ الْآياتِ- 118/ آل عمران) و (وَ لِأُبَيِّنَ لَكُمْ بَعْضَ الَّذِي
تَخْتَلِفُونَ فِيهِ- 63/ زخرف).
و (وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما
نُزِّلَ إِلَيْهِمْ- 44/ نحل) و (لِيُبَيِّنَ
لَهُمُ الَّذِي