: تِسْعَة عدد 9 كه معروف است كه همينطور تِسْعُون يعنى 90، در آيه: (تِسْعَةُ رَهْطٍ- 48/ نمل) يعنى 9 گروه از
قوم صالح.
و آيات (تِسْعٌ وَ تِسْعُونَ نَعْجَةً- 23/ ص) و (عَلَيْها تِسْعَةَ عَشَرَ- 30/ مدّثر) و (ثَلاثَ مِائَةٍ سِنِينَ وَ
ازْدَادُوا تِسْعاً- 25/ كهف).
التِّسْع من أظماء الإبل (آب دادن
نوبتى 9 روز در ميان به شتران).
تُسْع- يك نهم است.
تُسَع[1]- نام شبهاى هفتم و هشتم و نهم هر ماه است.
تَسَعْتُ القوم- يك نهم اموالشان را
گرفتن يا نهمين نفر آن قوم بودم.
تعس
: التَّعْس يعنى از لغزش و نگونسارى
برنخاستن و همچنين شكسته شدن و افتادن در ذلّت و پستى كه فعلش- تَعِسَ، تَعْساً، تَعْسَةً- است.
خداى فرمايد: (فَتَعْساً لَهُمْ- 8/ محمّد) يعنى (كفّار را نگونسارى و
هلاكت باد- و (الَّذِينَ كَفَرُوا فَتَعْساً لَهُمْ-
8/ محمّد).
تقوى
حرف (ت) در تقوى،
مقلوب از حرف (و) است كه در باب خودش ذكر شده است.
تكأ
: المُتَّكَأ: تكيه گاه- مخدّه- هم همان
بالش و متّكا است، در آيه (وَ أَعْتَدَتْ لَهُنَّ
مُتَّكَأً- 31/ يوسف) براى آنها بالشها يا ترنجهايى آماده كرد كه گفته شده،
طعامى بر ايشان فراهم كرد، چنانكه مىگويى:
اتَّكَأَ على كذا فأكله (طعام و غذا را متّكاء
گويند چون در گذشته غذا را در حال تكيه دادن مىخوردند و اسلام آنرا نهى كرده است)[2].
در آيات (قالَ هِيَ عَصايَ أَتَوَكَّؤُا
عَلَيْها- 18/ طه) و (مُتَّكِئِينَ عَلى سُرُرٍ مَصْفُوفَةٍ- 20/ طور) و (عَلَى الْأَرائِكِ مُتَّكِؤُنَ-
56/ يس) و (مُتَّكِئِينَ عَلَيْها مُتَقابِلِينَ-
16/ واقعه) (كه در
[1] ازهرى مىنويسد: اعراب سه شب اوّل هر ماه را- غرر- و سه شب
دوّم را- نفل- و سه شب سوّم را كه بشب نهم ختم مىشود تسع مىگويند( تهذيب
اللّغه).
[2] قال رسول اللّه6: لا آكل متكاء اكل الملوك( طبقات- 1/
380).