بر طريق اختصاص داشتن و ويژگى مفهوم- تعالى
به اوست يعنى هر چيزى كه خداى تعالى از بهرهها و نعمتهاى دنيوى براى انسان قرار
داده است- جدّ- ناميدهاند كه همان- بخت- است، و گفته شده:
جُدِدْتُ- يعنى بهرهمند و خوشبخت
شدم، سخن پيامبر 6 كه:
(لا ينفع ذا الجدّ منك الجدّ).
يعنى، كسى به ثواب و پاداش خدا نمىرسد مگر تنها با كوشش در طاعت و
بندگى خداى، و اين همان است كه خداوند از آن خبر داده و گفته است:
(مَنْ كانَ يُرِيدُ الْعاجِلَةَ عَجَّلْنا لَهُ فِيها ما نَشاءُ
لِمَنْ نُرِيدُ ...، 18/ اسراء) و (وَ مَنْ أَرادَ الْآخِرَةَ
وَ سَعى لَها سَعْيَها وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِكَ كانَ سَعْيُهُمْ مَشْكُوراً 19/ اسراء) و باز اشاره كرده است كه (يَوْمَ
لا يَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُونَ- 88/ شعراء) و نيز جَدّ- يعنى پدر پدر و پدر مادر، و گفته شده
معنى-
لا ينفع ذا الجدّ.
- در حديث پيامبر 6 يعنى نسبتش و پدرش كسى را سود نمىرساند چنانكه
نفع و فايده فرزندان را براى پدران و مادران در قيامت نفى كرده است كه فرمود: (يَوْمَ لا يَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُونَ-
88/ شعراء).
همچنين در آيه فوق و در حديث مذكور نفع و سود نسبت پدرى را نيز نفى
كرده است.
جدث
: جَدَث قبر و آرامگاه، خداى تعالى گويد: (يَوْمَ يَخْرُجُونَ مِنَ الْأَجْداثِ سِراعاً- 43/ معارج) (با شتاب از گورهاى خويش
بيرون آيند).
أَجْدَاث- جمع-
جَدَث- است و- جدث و جدف- به يكى معنى است در سوره يس: (فَإِذا هُمْ مِنَ الْأَجْداثِ إِلى رَبِّهِمْ يَنْسِلُونَ- 51/ يس).
(ناگهان از قبرهايشان برمىخيزند و به سوى پروردگارشان شتابان
مىپويند).
جدر
: جِدَار يعنى ديوار يا حائط، جز اينكه حائط در
معنى ديوار به اعتبار احاطه كردن جايى است، ولى- جدار- باعتبار بر آمدن و بلند شدن
و ارتفاع است كه جمعش جُدُر
است.
خداى تعالى گويد: (وَ أَمَّا الْجِدارُ
فَكانَ لِغُلامَيْنِ- 82/ كهف) و (جِداراً
يُرِيدُ أَنْ يَنْقَضَّ فَأَقامَهُ- 77/ كهف) (ديوارى را كه در
حال فرو ريختن بود بر پايش داشت). و آيه