responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه و تحقیق مفردات الفاظ قرآن نویسنده : راغب اصفهانى، حسين بن محمد    جلد : 1  صفحه : 386

جَدَلْتُ‌ البناء- ساختمان را محكم بنا كردم.

درع‌ مَجْدُولَة- زره بافته شده و محكم.

أَجْدَل‌- باز شكارى و قوى پنجه.

مِجْدَل‌- قصر و كاخ استوار بنيان.

واژه- جِدَال‌- كه از لفظ جدل- مشتقّ شده گويى كه دو نفر بر هم پيچيده‌اند و هر يكى ديگرى را با سخن و رأى خود مى‌پيچاند، و نيز گفته‌اند كه اصل در جدال، زمين زدن و كشتى گرفتن است كه يكى ديگرى را بر زمين سخت كه همان- جَدَالَة- است ساقط مى‌كند، خداى تعالى گويد:

(وَ جادِلْهُمْ‌ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ‌- 125/ نحل) و (الَّذِينَ‌ يُجادِلُونَ‌ فِي آياتِ اللَّهِ‌- 35/ غافر) و (وَ إِنْ‌ جادَلُوكَ‌ فَقُلِ اللَّهُ أَعْلَمُ‌- 68/ حجّ) و (قَدْ جادَلْتَنا فَأَكْثَرْتَ جِدالَنا- 32/ هود) كه- جدلنا- نيز خوانده شده.

(ما ضَرَبُوهُ لَكَ إِلَّا جَدَلًا- 58/ زخرف) و (كانَ الْإِنْسانُ أَكْثَرَ شَيْ‌ءٍ جَدَلًا- 54/ كهف) و ( (وَ هُمْ يُجادِلُونَ فِي اللَّهِ‌- 13/ رعد) و (وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يُجادِلُ فِي اللَّهِ‌- 3/ حجّ) و ( (لا جِدالَ‌ فِي الْحَجِ‌- 197/ بقره) و (يا نُوحُ قَدْ جادَلْتَنا- 32/ هود)[1] ..

جذذ

: الجَذّ، شكستن چيزى و ريز ريز كردن آن است، به ريزه‌ها و خردهاى طلاى شكسته هم‌ جُذَاذ- گويند، خداى تعالى گويد:

(فَجَعَلَهُمْ جُذاذاً- 58/ انبياء) و (عَطاءً غَيْرَ مَجْذُوذٍ- 108/ هود) يعنى بخششى پيوسته و قطع نشده ما عليه‌ جُذَّة- يعنى لباس كهنه، و پاره‌اى هم بر تن ندارد.


[1] از مجموع آياتيكه راغب ; از قرآن استشهاد نموده است بر مى‌آيد كه بر دو نكته تكيه كرده يكى لفظ جدل و جدال و ديگرى در- مجادله- كه باب مفاعله همان جدل است، مجادله استدلال و بحث و گفتگو يا حجّت، و دليل آوردن در برابر دليل و حجّت ديگرى است كه قرآن روش نيكويى مجادله را به پيامبر اكرم6 كه قطعا خطاب به عموم مسلمين است امر فرموده كه( وَ جادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ‌- 125/ نحل) و كسانى را كه بدون استدلال و حجّت و نور و هدايت گفتگو مى‌كنند ملامت كرده كه( وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يُجادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ لا هُدىً وَ لا كِتابٍ مُنِيرٍ- 8/ حجّ) امّا جدل- كه يكى از فنون منطق است اسمى غير از جدال يعنى كشمكش است، بديهى است كه چنين روشى نمى‌تواند مورد تصويب دين باشد.

نام کتاب : ترجمه و تحقیق مفردات الفاظ قرآن نویسنده : راغب اصفهانى، حسين بن محمد    جلد : 1  صفحه : 386
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست