جِمَاح-
گلولهاى كه براى پرتاب بر سر نيزه و بجاى آن مىگذارند كه تشبيهى است به گلولهاى
كه كودكان در بازى پرتاب مىكنند.
جمع
: جَمْع- يعنى نزديك نمودن و پيوستن بعض از چيزى
به بعض ديگر آن مىگويند:
جَمَعْتُهُ فَاجْتَمَعَ- (جمعش كردم و جمع
شد) خداى عزّ و جلّ گويد:
وَ جُمِعَ الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ- 9/ قيامه).
(آيه مباركه در باره آثار دگرگونى منظومه شمسى در آستانه قيامت است
كه خورشيد و ماه بگونه نخستينشان بر مىگردند و جمع مىشوند چنانكه در آغاز خلقشان
فرمود: كانَتا رَتْقاً فَفَتَقْناهُما-
30/ انبياء) و آيات وَ جَمَعَ فَأَوْعى- 18/ معارج) و جَمَعَ مالًا وَ
عَدَّدَهُ- 2/ الهمزه).
(مال و ثروت را جمع كرد و در دفينهها حفظ كرد كه در واقع ملامتى و
هشدارى است بر مال اندوزى و زر پرستى) و آيات
يَجْمَعُ بَيْنَنا رَبُّنا ثُمَّ يَفْتَحُ بَيْنَنا بِالْحَقِ- 26/ سباء) و (لَمَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ
وَ رَحْمَةٌ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ- 57/ آل عمران)
(رسيدن به آمرزش و رحمت حقّ از آنچه گرد آورى مىكنيد بهتر است). و آيات (قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُ- 88/ اسراء) و فَجَمَعْناهُمْ جَمْعاً- 99/ كهف) و إِنَّ اللَّهَ جامِعُ الْمُنافِقِينَ[1]- 140/ نساء) و وَ إِذا كانُوا مَعَهُ
عَلى أَمْرٍ جامِعٍ- 62/ نور) يعنى بر كارى بس بزرگ كه مردم
بر آن جمع مىشوند، گويى كه همان كار مردم را گرد آورده است.
و آيه ذلِكَ يَوْمٌ
مَجْمُوعٌ لَهُ النَّاسُ- 103/ هود) يعنى در آن
هنگامه جمعشان مىكنند مثل: آيات يَوْمَ يَجْمَعُكُمْ
لِيَوْمِ الْجَمْعِ- 9/ تغابن) كه بجاى مجموع-
واژههاى-
[1] تمام آيه چنين است إِنَّ اللَّهَ جامِعُ الْمُنافِقِينَ وَ الْكافِرِينَ فِي
جَهَنَّمَ جَمِيعاً- 140/
نساء) اين آيه اشاره به كسانى است كه به حشر و معاد معتقد نيستند هر چند كه دسته
اوّل آنها يعنى منافقين بظاهر خود را مسلمان بدانند خداوند در اين آيه ناباورى
آنها را بقيامت و مكافات اعمالشان آگاهى مىدهد ولى مؤمنين را بلافاصله چنين
معرّفى مىكند كه مىگويند:
رَبَّنا إِنَّكَ جامِعُ النَّاسِ لِيَوْمٍ لا رَيْبَ فِيهِ إِنَّ اللَّهَ لا
يُخْلِفُ الْمِيعادَ- 9/ آل
عمران).
پروردگار ما، تو جمع كننده همه مردم در هنگامهاى هستى كه ريب
و رياء و ترديدى در آن نيست زيرا اللّه خلاف وعده نمىكند.