(قسمتى از آيه 106/ مائده است در باره آوردن دو شاهد و گواه بر وصيّت
كسى كه مىخواهد از دنيا برود، مىگويد اگر در سفر هم بوديد آن دو گواه را كه
نگاهداشتهايد براى سوگند و گواهى بر وصيّت بعد از نماز ديگر حاضر آريد).
حَبْس- آبگيرى است كه آب را در خود نگهداشته،
جمعش أَحْبَاس است.
تَحْبِيس- وقف كردن چيزى براى هميشه
كه در آن صورت مىگويند:
حَبِيس فى سبيل اللّه- يعنى اين را در راه خدا
براى هميشه وقف كردم كه (سود و منافعش در راه خدا صرف شود).
حبط
: حَبِطَ يعنى از بين رفت و تباه شد، خداى تعالى
گويد: حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ- 217/ بقره) و وَ لَوْ أَشْرَكُوا لَحَبِطَ عَنْهُمْ ما كانُوا
يَعْمَلُونَ- 88/ انعام) و سَيُحْبِطُ أَعْمالَهُمْ- 32/ محمّد) و لَيَحْبَطَنَ عَمَلُكَ- 65/ زمر) و فَأَحْبَطَ اللَّهُ أَعْمالَهُمْ- 19/ احزاب).
حَبِطَ العمل- يعنى (تباه شدن كار و نتيجه عمل)
كه بر چند گونه است.
اوّل- حبط العمل: اعماليكه صرفا دنيائى است و در قيامت سودى به حال
انسان ندارد و نيازى را برنمىآورد چنانكه خداوند در اين آيه اشاره به معنى فوق مىكند
و مىگويد: وَ قَدِمْنا إِلى ما عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْناهُ هَباءً
مَنْثُوراً- 23/ فرقان) (يعنى، پيشتر از كارهاشان همه را پراكنده مىكنيم با
توجّه بآيات بعد از 21 تا 25/ فرقان مىفهميم كه اشاره آيه به سركشان و مستكبرينى
است كه اميدى بلقاء حقّ و قيامت نداشتهاند، ستمگرى كردند و كارهاى ايشان هر چند
بظاهر با سخنان انسان گونه بيان شود، از سوى خداوند در قيامت بيهوده و پراكنده
مىشود).
دوّم- حبط العمل يعنى بيهوده شدن كارهاى اخروى كه به قصد و توجّه
بخداى و وجهه خدايى انجام ندادهاند، چنانكه روايت شده است كه
(أنّه يؤتى يوم القيامة برجل فيقال له بم كان اشتغالك؟
قال: بقرائة القرآن، فيقال له قد كنت تقرأ ليقال هو قارىء و قد
قيل ذلك