(اشاره بجايگاه زندگى- يأجوج و مأجوج- است كه در مرتفعات مىزيند و
در بازگشايى سدّ از بلنديها و تلها مىدوند).
حدث
: الحُدُوث، وجود و پيدايش چيزى بعد از
اينكه جوهر يا عرضى از آن وجود نداشته (وجودى بىسابقه). و يا إحداث او يعنى ايجاد
او و پيدايش او آفريده شدن پديدهها و مواد عالم تنها از خداى تعالى است.
مُحْدَث- چيزى است كه نبوده و ايجاد مىشود و
اين ايجاد و پيدايش يا در ذات خود اوست و يا با ايجاد چيزى از طرف كسى كه آن را-
إحداث مىكند مثل اينكه مىگوئى: أَحْدَثْثُ ملكا- يعنى ملك و باغى إحداث كردم.
[1] غاشيه كنايه از قيامت است، زيرا فراگيرنده همه چيز همانطور
كه در باره شب فرمود( وَ
اللَّيْلِ إِذا يَغْشاها- 4/
الشمس) شبى كه تاريكيش فرو مىگيرد و مىپوشاند و سپس شرح حالات مردم را در آن
هنگامه در آيات بعد مىدهد كه:(
وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ خاشِعَةٌ وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ ناعِمَةٌ- 2 و 8/ غاشيه) كه در چهره فرو شكسته آرام را در قيامت با دور نمائى
محسوس بيان مىكند.