بنابراين از تصوّر معنى آباد كردن، انجام عمل نيك در دنيا براى آخرت
تصوّر ديگرى است در معنى واژه- حرث- كه آن تصوّر تشويق و وادار نمودن براى عمران و
آبادى زمين در اثر زراعت است.
[1] يكى از لطائف و زيبائيهاى معانى ادبى همين تشبيهات است كه
انسانها را از محسوس بمعقول مىرساند و انديشه آنها را از راه بديهيّات و آنچه را
كه عموم مردم مىدانند و بهرهمند مىشوند بسوى حقايق عقلى و فطرى توجّه مىدهد،
حافظ در معنى ادبى دو بيت بالا مىگويد:
سألتُ حبيبى
الوصلَ منه دُعابَةً
و أعْلَمُ
أنَّ الوصل ليس يكونُ
فمَاسَ دلالًا
و ابتهاجاً و قال لى
برفقٍ مجيباً(
ما سألتَ يَهُونُ)
[2] ابن اثير در شرح عبارت بالا مىگويد: معاويه از شتران آبكش
آنها پرسش مىكرد مىخواست با اين سؤال آنها را ملامت كند و بگويد و با كنايه
تحقيرشان كند يعنى شما زارع بوديد زيرا انصار اهل زراعت و آبيارى با ستوران بودند
آنها پاسخ كوبندهشان جنگ بدر را كه شكست ابو سفيان بود بيادش آوردند( اساس
البلاغه زمخشرى 163/ لس 2/ 136).