اين آيه بر سبيل تشبيهى است كه در باره همسران و زنان كه بقاء نوع
انسان بآنها بستگى دارد بزراعت كه بقاء طبيعت مادى انسان را تأمين مىكند بكار
رفته.
و آيه (وَ يُهْلِكَ الْحَرْثَ وَ النَّسْلَ- 205/ بقره) كه هر دو واژه (حرث و نسل) يعنى زراعت مادّى و معنوى را
در برگرفته است.
حرج
: اصل حَرَج و حَرَاج، انباشته شدن و گرد آمدن چيزى است و لذا
معنى تنگى و سختى و فشار ميان اجزاء آن چيز كه متراكم است تصوّر مىشود سپس هر
سختى و گناه را نيز- حرج- گفتهاند.
خداى تعالى گويد: (ثُمَّ لا يَجِدُوا فِي
أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً- 65/ نساء).
(سپس در جانهاشان سختى نيابند).
(وَ ما جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ- 78/ حجّ).
(براى شما در دين سختى و فشارى قرار نداده است).
و نيز حرج صدره- با كسره حرف (ر) يعنى دشوارى و تنگ دلى.
خداى تعالى گويد: (يَجْعَلْ صَدْرَهُ
ضَيِّقاً حَرَجاً[1]- 125/ انعام).
[1] آيه چنين است( وَ
مَنْ يُرِدْ أَنْ يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقاً حَرَجاً كَأَنَّما
يَصَّعَّدُ فِي السَّماءِ كَذلِكَ يَجْعَلُ اللَّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لا
يُؤْمِنُونَ- 125/ انعام) و
در آيه قبل آن مىگويد:(
فَمَنْ يُرِدِ اللَّهُ أَنْ يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ- 124/ انعام) براى رفع اشكال در شرح صدر
مؤمنين و ضيق صدر مجرمين از آيات قبل مىفهميم كه مجرمين و فريبكاران چون دل و
جانشان با جرم و فريب و قساوت و كژى خو گرفته( وَ إِذا جاءَتْهُمْ آيَةٌ قالُوا لَنْ نُؤْمِنَ حَتَّى نُؤْتى
مِثْلَ ما أُوتِيَ رُسُلُ اللَّهِ- 124/
انعام) ما هرگز ايمان نمىآوريم تا اينكه بما نيز همان دهند كه به پيامبر داده شد
به پندار باطلشان هر دلى در هر شرايطى شايسته تجلّى هدايت حق است و دلى كه با جرم
و گناه خو گرفته نه همچون دل كسى است كه چهل سال با صداقت و امانت گذرانده آنكه با
ميخوارگى و هوسناكى و ربا خوارى و تبهكارى آينه دل خود را تاريك و سياه ساخته و در
برابر پذيرش حق عناد و بخل مىورزد، براى آموخت ساير علوم و بهرهمندى از انوار
دانشها آمادگى ذهنى مىخواهد چه رسد بدريافت حقايق و راه هدايت، امّا هر كه واجد
هدايت است خود زمينه آنرا فراهم ساخته خداوند نيز دل و سينهاش را براى پذيرش
اسلام باز كند و هر كه خواهد كه او را بىنصيب از هدايت گرداند دل بر او سخت
گرداند، در حديثى از ابن مسعود روايت شده كه در باره شرح. صدر و ضيق صدر از
پيامبر6 چگونگى آن را پرسيد فرمود هدايت نورى است كه بر دلها مىتابد و پس از
آن انشراح صدر و شناخت حقيقت حاصل مىشود، باز پرسيد نشانه شرح صدر چيست؟ فرمود:
شناخت حقيقت حاصل مىشود، باز پرسيد نشانه شرح صدر چيست؟
فرمود:
« الانابة الى دار الخلود و التجافى الى دار الغرور و
الاستعداد للموت قبل الموت» نشانه باز بودن دل و خاطر همواره بياد جهان ابدى و
قيامت بودن، دل و جان از آلودگى دنيا دور كردن و آمادگى براى مرگ قبل از رسيدن مرگ
است.
بديهى است فراموشى قيامت و پيوسته به دنيا مغرور شدن و از ياد
بردن مرگ مقدّمه تنگى و سختى دل و جان است و همين است كه در آيه فوق فرمود:( يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقاً حَرَجاً- 125/ انعام).