(چون كردار و رفتار قبلى آنها باعث چهل سال سرگردانى بنى اسرائيل شده
است).
كه گفتهاند حرام و محروميّت در اين آيه نه از جهت تكليف و مشيّت
الهى بلكه از جهت قهر و خشم است. و (إِنَّهُ مَنْ يُشْرِكْ
بِاللَّهِ فَقَدْ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِ
الْجَنَّةَ- 27/ مائده) در اين آيه نيز حرام و ممنوعيّت قهرى است.
(زيرا بر اساس شرك آوردن در دنيا نتيجه عملى و قهرى آنهاست كه از
بهشت محروم باشند).
و همچنين (إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَهُما عَلَى
الْكافِرِينَ- 50/ اعراف).
(كه تحريمى است قهرى و نتيجه كفر ورزيدن آنها است كه نوشيدنى و غذاى
بهشتيان بر دوزخيان حرام است).
مُحَرَّم- در شرع مثل تحريم فروختن
كالا به كالا، طعام به طعام و اضافه گرفتن.